FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag funderar på att starta egen toppdomän, någon här som är riktigt insatt i hur detta egentligen fungerar och kan vägleda? Vill kunna både köra det för eget bruk men även sälja .xxx vidare via andra.
Alla tips är välkomna, gärna från dig som verkligen kan detta och inte bara länkar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Bara att ansöka kostar närmare 2 miljoner (till ICANN).
Om du trots detta är intresserad så kan jag försöka bidra med vidare info...
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Fortfarande intresserad
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
ICANN måste först dra igång en ny ut en ny runda där de godkänner nya ansökningar.
Den senaste lanserades i 2012, då ca 1300 applikanter fick sina ändelser beviljade. Ansökningsavgiften var då $185.000 per domän. Var avgiften hamnar i nästa runda är omöjligt att svara på, men kommer den inom några år kan man ju gissa att den hamnar i det gränslandet. Ytterligare kostnader tillkommer naturligtvis när man tekniskt skall operera själva domänen. Vissa använder då ett externt företag. Om det finns flera som ansöker om samma ändelse, blir det en "auktion" där högsta budgivaren vinner, såvida de även uppfyller och kan säkerställa andra åtaganden. Google betalade exempelvis 200 miljoner för .app. Då fightades de mot en annan domänjätte, Amazon.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Som jag har förstått det har ICANN planer på att dra igång en ny runda som öppnar för nya ansökningar runt 2020. Det är dock inget jag kan bekräfta på något vis.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Tack! Då avvaktar vi till 2020
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Skoj! Berätta gärna mer när du känner dig manad. Det är nog inte många svenskar som sitter på en egen toppdomän, undantaget några storföretag?!
Jag vet dock att en dansk just drog igång sin .icu och sen har ju kända (också danska) One med domänen .one, som jag för övrigt gillar rätt skarpt.
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Aningen utanför ämnet:
Jag hittade domäner under dessa företag, som är svenska, före detta svenska, eller har koppling till Sverige: - .ericsson - .volvo - .abb - .sandvik - .sandvikcoromant - .skype - .aeg Och en domän tillhörande Stockholms kommun: - .stockholm
- • Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains • Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20. Senast redigerad av Captain Thailand den 2018-05-23 klockan 05:28 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|