FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är ingen copyright på företags-uppgifter, så det är bara att kopiera, bara du inte kopierar katalogen rakt av.
Bilder och logotyper är dock en annan femma, företag är mycket känsliga på hur och var deras logo eller företags-märke används. Ta inte heller för givet att företaget har rätt, att ge dig rätten, att till exempel använda bilderna på deras hemsida. (INAL, Jag är ingen jurist) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för input!
Var går dock gränsen för att "kopiera rakt av"? T.ex. om jag söker på Google/Bing/Yahoo efter "bagare i Göteborg" så får jag upp en del bagerier i Google samt länkar till bl.a. Gula Sidorna samt Hitta.se osv. Vilket anses vara OK av nedan: 1) från Google besöka olika hemsidor för bagerier och ta reda på deras kontaktinformation och lägga upp dessa i min DB 2) från Googles sökresultat navigera till t.ex. eniro.se och skriva av deras lista över bagerier som finns i Göteborg 3) direkt i eniro.se söka fram bagerier i Göteborg och sedan skriva in kontaktuppgifter till dessa i min DB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Typ om du kopierar en fysisk katalog och bara byter framsida/baksida. Eller om du gör en kopia på eniros hemsida, och byter ut eniro mot ditt namn.
Även om det inte är copyright på adresser och telefon-nr kan en samling av dessa skyddas av upphovsrättslagen. (jag är ingen jurist) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|