Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Internet är inte så hett.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-06-17, 01:31 #8
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Internet är jättehett om man ser till (åtminstone tidigare) inflödat riskkapital och värderingar av (relativt nya) företag utifrån det, men ser man till faktiska intäkter från den stora massan så blir man minst sagt oroad.

Antalet unicorns/startups värderade till över 1 miljard dollar har på senare år blivit fler än någonsin. Värdering baserat på vad? Inflödat riskkapital.

Se grafiken på https://www.cbinsights.com/blog/incr...-unicorn-club/

Jag har under det senaste året varit på flera "halelulja"-event där man prisat/upphöjt något enbart med antalet miljoner i investerat riskkapital som grund och sett det som ett obestridligt bevis på framtida succé vilket oroar mig djupt. Minnet verkar vara kort.

För jag tänker tillbaka på början på 2000-talet, när man i dåvarande IT-branschens fikarum Trafik.net-mailinglistan (finns den kvar?), kunde läsa samma extremt positiva tongångar om allting oavsett hur galet det än lät och den IT-bubbla som inte heller fanns då men till slut ändå exploderade. Jag har till och med nyligen även träffat på ungt folk i IT-branschen som inte trott mig när jag berättade om att det var en IT-bubbla då. De trodde jag drev med dem, för Internet är ju jättehett, har alltid varit det och kommer att fortsätta vara det i minst lika stor skala som idag.

Så med risk för att låta som en domedagsprofet och en riktigt bitter gammal gubbe (men jag har inte fyllt 40), så är det lite så här det känns just nu:

https://www.youtube.com/watch?v=HJZPzQESq_0
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017