Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lönsamma lånesajter med tillväxtpotential säljes

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-11-03, 15:18 #1
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Standard Lönsamma lånesajter med tillväxtpotential säljes

Unik möjlighet att köpa och ta över driften av ett antal lönsamma lånesajter med god tillväxtpotential för rätt person/företag.

Söker nu endast seriösa intressenter/spekulanter med en budget på mellan 500 000 kr - 1 miljon. I första hand vänder jag mig till etablerade företagare inom landet. Du bör kunna visa på att ett sådant kapital finns, nyfikna personer utan kapital och skummisar som inte uppger namn kommer ej besvaras.

Tror att köparen hittas bland redan etablerade framgångsrika affiliates, lånebolag eller sökmotoroptimeringsföretag.

Värdering:

Säljer som företag Spexer AB, min värdering ligger på minst ca 600 000 kr + moms vilket baseras på siffror som ligger en bit under årets beräknade sammantagna inkomster för sajterna.

Inkomster:

Intäkterna kommer till 100% av affiliatemarknadsföring genom främst Adtraction, Adservice och Euroads. Inkomsterna för 2015 tom. 2015-11-02 är 532378 kr varav 176865 är norska kronor (har inte gjort något påslag på den norska växelkursen). Årets sammantagna inkomster för dessa lånesidor förväntas utifrån nuvarande trend bli ca 635000 kr (moms exkluderat).

Kostnader:

Driftskostnaderna för sidorna är inte speciellt höga, det handlar om domänavgifter + webbhotell uppskattningsvis rör det sig om max ca 3000-7000 kr totalt per år (med mitt upplägg).

Det är svårt att uppskatta kostnaden för arbetet jag lagt ner under året på lånesidorna. Övervägande har det handlat om utvecklingsarbete, där jag lagt mycket tid. Utgår man från vad detta arbete skulle kosta att köpa in från konsulter så rör det sig sannolikt om en hel del pengar. Dock uppskattar jag att detta arbete inte mer än marginellt påverkat inkomsterna i positiv riktning, men att potentialen vid fortsatt vidareutveckling är stor.

Därtill kommer normalt underhållsarbete med att byta ut annonslänkar/uppdatera uppgifter, sökmotoroptimeringsarbete etc. Det fortlöpande rör det sig kanske om ca 5-10 timmar/månad.

Var kommer trafiken från?

Alla trafik till sidorna är organisk från sökningar i sökmotor (nästan uteslutan) alternativt via länkar. Inga hyrda annonser har använts.

Statistik för trafik saknas dessvärre nästan helt, kan förstå att detta är något som många hade önskat, men eftersom jag själv inte använder mig av statistik i mitt arbete saknas denna data.

Plugin-program för statistik har funnits installerade på två större sajter, men verkar inte fungera som de skall. Om detta är en dealbreaker, skulle man eventuellt kunna tänka sig att jag försöker ordna statistik-tjänst till de största sidorna och behåller sajterna till slutet av året.

Självfallet kommer all data om inkomster finns att tillgå för verkliga intressenter. Data från exempelvis Adtraction kan även ge viss inblick i vilka ord som konverterar osv.

Risk vs. potential

Alla som jobbat som affiliate och med Google som "marknadsföringskanal" är medvetna om riskerna med detta arbetssätt. Mycket små förändringar kan innebär kraftigt ökade eller minskade inkomster. För låneaffiliates skulle jag vilja påstå att dessa risker är högre än normalt. Samtidigt finns det väldigt mycket potential i de lånesajter som nu säljes.

Ser man till denna försäljning är min bedömning att risk och potential kan sägas ta ut varandra, och därför bör dessa faktorer enligt min mening inte påverka prissättningen nämnvärt.

Framtiden för lånebranschen

Det finns inga tecken på att efterfrågan på privatlån, samlingslån och smålån av olika slag kommer minska de kommande åren. Tvärtom tyder mycket på att efterfrågan kommer öka ytterligare. Vi är en växande befolkning, lån har blivit en naturlig del av vardagen och allt fler hushåll väljer/tvingas låna till konsumtion, reparationer, kontantinsatser och köp av olika slag.

Trenden tycks vara liknande i vårt grannland Norge.

Så varför sälja?

Jag har omvärderat synen på mitt personliga moraliska ansvar. Vilket i korthet kan sammanfattas i att jag inte längre vill tjäna pengar tillsammans med kreditbolagen.

-------------------------------------------------------------------------

Har tidigare sålt och köpt ett par sajter här på WN.se. Bland annat sålde jag Låns.nu här på WN.se för ett par år sedan.

Kontakta mig via PM, uppge namn och ev. företag så ska jag sammanställa ytterligare information och återkoppla till seriösa intressenter.

EV. Frågor kommer i huvudsak besvaras i PM, men kompletterande uppgifter kan komma att läggas in även i denna tråd.

/Fredrik

Senast redigerad av spexer den 2015-11-03 klockan 15:20
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017