Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Support i mjukvara - hur skulle DU vilja ha det!?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-11, 10:45 #1
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Standard Support i mjukvara - hur skulle DU vilja ha det!?

Jag håller på med en liten mjukvara i ett annat sammanhang och tänker mig att det skulle vara fiffigt med support direkt i mjukvaran. En knapp med texten "support", helt enkelt!

Det är inte ett alternativ till forum som detta, snarare ett komplement.
Det hela går ut på att "användarna hjälper varandra". Alltså, att dom ger varandra support...
Då har jag lite olika varianter:

1. EN tråd för alla språk.

2. En tråd för respektive språk. Svenska, engelska, danska, tyska, franska...

3. Anonyma användare (oregistrerade) kan läsa och posta frågor?

Ja...
Jag tror vi börjar med det! Frågan är alltså, vilken variant skulle du tycka vara roligast?

Mjukvaran finns inte idag, så i början kommer det finnas 1 användare. Sen 2, sen 3, sen 4... ni fattar! :-)

Fördelen är att det är ett bra sätt för användarna att komma i kontakt med varandra och ge enkla tips och råd. Jag vet inte om det kommer att fungera och det är inte heller så viktigt. Det viktiga är att funktionen finns och att förutsättningarna finns. Där av min lilla frågeenkät!

Om just du fick testa en ny mjukvara, vilken typ av support skulle passa just dig bäst?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-11, 10:54 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Låter i stort som en väldigt bra idé - jag hade gillat det!

Om det finns risk för att användarna kör med olika språk så skulle jag inte blanda dessa. Det kommer bli jobbigt och störigt för användarna.

Anonyma användare kan fungera, men har du otur kan det leda till en massa spam, kunder som spyr galla på din mjukvara i skydd av anonymitet, etc. Jag skulle nog köra med någon form av enkel registrering (Oauth2 med Facebook, Google, etc. kan ju bli sjukt enkelt för användarna).
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-11, 11:11 #3
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Tack för ditt svar!
Låt mig vara lite tydligare med registrering.
Mjukvaran är primärt för annat syfte, så din första rad betyder mycket. Jag tror själv att jag skulle uppskatta funktionen.

Registreringen sker "i egen regi", så att säga. Inte med tredje part.

**
Låt mig ge ett exempel:

Tänk att du arbetar i OpenOffice och Word. Du ska skriva ut i liggande A4 men hittar inte hur du ska göra. Det är bråttom som attan, precis som resten av livet.

Svaret finns givetvis i hjälpen eller på Internet, det vet du, men det tar ju tid att leta reda på.
Istället kan du bara slänga ut en fråga, "hur skriver jag ut i liggande A4?" och någon annan har möjlighet att ge ett kort svar.

Detta är ett delvis relevant exempel. Skillnaden är primärt att denna mjukvara finns inte på Internet och där kommer inte heller finnas någon inbyggd hjälp. (Det är meningen att man ska fatta vad som avses när man använder mjukvaran... Ha!)

Dessutom är Word skapligt etablerat, det är inte denna mjukvara eller dess funktioner.

Ja...

Fler tankar om detta!?
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-11, 17:50 #4
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Jaha!
Det var ju sparsamt med inlägg i denna tråden! :-)

Låt mig vidareutveckla konceptet:
Tänk istället att det är en mjukvara för att bränna cd skivor. Det är kanske ett bättre och mer relevant exempel.

Nästan ingen bränner cd idag så det är lätt att glömma hur man gör. Med format och inställningar med mera.

Jag tänker mig att bygga en vettig support i ett senare skede.

Anledningen till denna tråden är egentligen att kolla hur ni på forumet känner för en sån sak. Denna initiala support blir "quick & dirty" så att säga.

Jag tror det blir bara EN tråd för ALLA att skriva i. Kanske uppdelat på språk?
Anonyma (ej registrerade) får läsa, men inte skriva. Det kan nog funka.

Den svenska marknaden är viktigt så jag tänkte att det kan vara en idé att börja med den amerikanska marknaden så fixar man lite misstag för att sen köra med den svenska marknaden.

Jag skriver detta också för att kunna planera lite med databasdesign. Det blir ett attans frågande med SQL.... det vet jag inte riktigt hur jag ska lösa. Manuellt eller per automatik, lite som e-posten. Varje minut!? Kanske en kombination?

******
För att svara på din fråga om att folk skriver dåliga saker om mjukvaran kan jag säga att ur det perspektivet så behöver inte JAG tillhandahålla en plattform för att det ska skrivas negativ publicitet... Det finns ju massor av forum att göra det på!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017