FAQ |
Kalender |
![]() |
#17 | |||||||||||
|
||||||||||||
Nykomling
|
Hej Conny. Det är väldigt roligt att du är intresserad.
Du får gärna ställa frågor, som du gjort. Och jag ska såklart svara på hela ditt inlägg. Men först, var snäll och kom inte med egna påstående och slutsatser. Citat:
Aktiekapitalet som finns i bolaget idag, ingår alltså inte i affären. Det är inga konstigheter för mig att plocka ut kapitalet, och inte heller för den nya ägaren att sätta in ett aktiekapital igen. Kapitalet som den nya ägaren sätter in behöver inte vara kontanter, eller "rena" pengar på banken. Utan kan vara andra tillgångar. (kan vara värt att nämna) Citat:
Citat:
Jag skulle själv vilja värdera detta till lite mer, runt 50tkr. Och ja, först nämnde jag priset 70tkr (det kan man se tidigare i tråden) Jag trodde där skulle vara ett större intresse. Nu är jag nere på 45tkr och det är så lågt det blir. Går jag mycket lägre är det mer ekonomiskt för mig att behålla bolaget. Citat:
Var har jag någonsin nämnt "sura efterräkningar eller annat tjafs"? Jag är väldigt seriös och ärlig här, och jag försöker bara erbjuda något bra, och ett seriöst koncept. Jag undrar var du får din känsla om att jag inte skulle vara ärlig ifrån? Du får gärna berätta. För att jag vill veta. Citat:
Man kan göra affärer mellan och med bolag på många sätt såklart. Här har jag valt att kapitalet inte ingår. Den nya ägaren kan utan problem sätta in detta efter affären är avslutad. Jag ska också nämna att detta inte behöver vara kontanter. Det kan vara andra tillgångar. Citat:
Citat:
Men det kan såklart vara bra att nämna, att bolaget har en leverantörskontakt. Citat:
Jag har valt att värdera bolaget, butiken och namnen till 45tkr. I detta priset ingår inte aktiekapital, övrigt kapital, kassa, inventarier eller lager. Citat:
Detta är en väldigt bra grund att börja med. Som helt ny företagare. Eller om man vill utöka befintlig verksamhet genom att expandera. Jag har absolut inte själv tröttnat på detta. Var skrev jag det? Jag har fått ett jobb, en anställning. Som var alldeles för bra och tryggare än detta (ja, egenföretagande är otryggt) Ibland måste man välja. Man kan inte göra allt samtidigt. Det handlar som sagt om att välja, inte om att tröttna. Citat:
Citat:
Detta är inte övervärderat. 45tkr är ett mycket rimligt pris. Jag har inte försökt med några fula knep. Ang. aktiekapitalet så har jag skrivit detta. Och för varje intresserad som hört av sig har jag också nämnt detta. Det är vanligt att aktiekapitalet inte ingår i affärer med små bolag. Senast redigerad av sandstrem den 2015-09-10 klockan 12:50 |
|||||||||||
![]() |
![]() |
|
|