FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, jag ber om ursäkt ifall några av frågorna är dumma, men det är inte så lätt i början och det är viktigt att man verkligen förstår, istället för att man bara förstår hälften liksom..
Jag har lite funderingar om moms som jag hoppas att någon orkar reda ut åt mig. Utgå ifrån att man är momsregistrerad och godkänd för F-skatt. Det går bra med Ja och nej som svar också. 1. Ska man betala moms på allt man köper som företagare? Exempelvis - En butik säljer en dator till mig för 6000 kr exkl. moms. Innebär detta då att jag också ska betala momsen på denna? 2. Ska alla som köper något av dig betala beloppet + moms till dig? Exempelvis, ett företag köper annonsutrymme på din hemsida för 600 kronor exklusive moms. Innebär detta då att den faktiska betalningen som jag får in till mitt företag blir 600 + moms? 3. Om man bokar en resa eller boende via företaget, ska momsen från dessa köp då räknas som ingående moms? 4. Vad händer ifall jag köper grejer för 40 000, men jag har bara sålda tjänster för 20 000. Innebär detta att jag får tillbaka moms? 5. Om man köper saker utomlands, hur blir det då med momsen? |
||
![]() |
![]() |
|
|