Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Microsoft går open source med .Net

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-07, 20:47 #41
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
Du säger vidare att du lirar Mono på er rasberry pi. Så här står det på monos hemsida:

"The easiest way to describe what Mono currently supports is:
Everything in .NET 4.5 except WPF, WWF, and with limited WCF and limited ASP.NET 4.5 async stack."

Hur går det ihop tror du då om ni nu kör WPF i linuxmiljö?
Jag "kör" inte WPF-appar i Pajen. Men jag har definitivt kört Windows.Forms (med grafiska formulär) på Ubuntu 12.04 (med Mono-Complete) på en PC.

Jag kan hålla med om att WPF formulären är lite "bångstyriga" jämfört med vad jag är van. Men man får prova sig fram med nya idéer hela tiden.

Just nu "kör" jag en multitrådad C# Console-app i Raspberry Pi (med Weezy/Raspbian som OS), men det funkar finfint med att anropa WCF-tjänster som ligger på en Windows-server som i sin tur kör SQL-server. Det var problem med Default-installerade Certifikaten när vi försökte första gången, men efter att ha installerat några extra Certifikat (på pajen) så rullade HTTPS/SSL alldeles utmärkt mot WCF-tjänsterna på servern.

Jag byggde applikationen i MS Visual Studio 2013 Professional på en vanlig Windows 8.1-plattform, kopirade över hela bin-katalogen från projektet till Pajen. Ställde om exekveringsattributet på exe-filen med "chmod +x [program].exe .....

Sen var det bara att köra: ./[program].exe


Det fina tycker jag själv är att jag kan fortsätta att köra min favoritutvecklingsmiljö Visual studio på ett annat OS, vilket jag uppskattar som utvecklare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-01-07 klockan 21:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-03, 12:17 #42
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Vem kunde ha trott det här för säg 10 år sedan? Jag tycker att det är intressant att de släpper mer och mer som OS. Nu senast var det väl MSBuild som de släppte som OS. Tiderna förändras.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-04, 10:13 #43
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Tar vi med mer än webben i beaktning är det (äntligen) ett smart sätt att få fler att intressera sig för .NET-plattformen. Som arbetsgivare är det i stort sett omöjligt att få tag på (duktiga) utvecklare på den plattformen.
Är det sant? Konsultuppdragen förefaller vara ungefär 50% .NET och 50% Java. Ibland någon stackare som kör PHP.

Kan det bero på vad du är villig att betala?

En orsak kan också vara att högskolorna generellt inriktar sig på Java och det är svårt att hitta någon utbildning som förespråkar .NET. De mer webbinriktade blandar ofta in PHP (och det är egentligen inget vidare språk enligt min uppfattning).
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-04, 10:25 #44
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
WinForms fungerar ganska bra att köra under Mono men det är inte helt smärtfritt. Jag har en applikation som emellanåt råkar ut för exceptions i monoimplementationen. Applikationen har dock fungerat felfritt under minst ett halvår i riktig windowsmiljö. (Vem hade trott för några år sedan att det skulle gå att köra windows i månader utan omstart)
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-04, 15:56 #45
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Är det sant? Konsultuppdragen förefaller vara ungefär 50% .NET och 50% Java. Ibland någon stackare som kör PHP.

Kan det bero på vad du är villig att betala?

En orsak kan också vara att högskolorna generellt inriktar sig på Java och det är svårt att hitta någon utbildning som förespråkar .NET. De mer webbinriktade blandar ofta in PHP (och det är egentligen inget vidare språk enligt min uppfattning).
I startups, där den verkliga utveckligen i branschen sker, så får du leta länge efter .NET Det är snarare bannlyst hos de flesta.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-04-04, 21:27 #46
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Är det sant? Konsultuppdragen förefaller vara ungefär 50% .NET och 50% Java. Ibland någon stackare som kör PHP.

Kan det bero på vad du är villig att betala?

En orsak kan också vara att högskolorna generellt inriktar sig på Java och det är svårt att hitta någon utbildning som förespråkar .NET. De mer webbinriktade blandar ofta in PHP (och det är egentligen inget vidare språk enligt min uppfattning).
Konsulter växer på träd. Att hitta någon att anställa är snudd på mission impossible.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017