FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena, använder EPI server på en sajt jag underhåller och filer som laddats upp med å ä ö i filerna. Allt ser rätt ut på alla sätt i webbläsaren, men när man klickar på en länk som t.ex ser ut så här i koden:
<a href="http://www/upload/Dokument/Infoblad/infoblad%20A4%20skyddskl%C3%A4der2011.pdf" target="_blank"> Använder man musen över länken, ser man förresten å ä ö. Men när man klickar, blir slutresultatet så här: http://www/upload/Dokument/Infoblad/...%A4der2011.pdf Se bifogad bild. Det blir inte t.ex ä i detta fall, utan krumelurer. Går detta lösan utan att döpa om och länka om alla filer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det byggt i PHP?
Jag hade provat sätta charset till utf-8 i både html och php. Har själv haft problem där ÅÄÖ då och då visas felaktigt. Min misstanke är att webb- läsaren lyckas identifiera rätt charset ibland även om det inte är specifiserat i koden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
EPI är .NET och kod går ej ändra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Inte säker på att jag förstår ditt problem till 100%. Men när jag kikar på länken så verkar det vara något form av encoding-fel:
"skyddskläder2011.pdf" --> ä = Ser ut som att en UTF-8-sträng visas som LATIN1. Kan det vara ett encoding-fel, typ att tecknen i länken är UTF8-kodade men det tar den som läser ut dem inte hänsyn till? Den är heller inte URL-encodad, vilket den väl borde vara? Är det anpassad kod för att ladda upp filerna? Är det anpassad kod som hämtar länkarna från databasen? Är det en egenskriven sidmall som visar länkarna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja det är ett encodingfel.
![]() Jag kan tyvärr inte lösa problemet i källan (EPI, ImageVault) så mitt ända sätt vore att hitta ett javascript som kan skanna alla länkar och justera om till KORREKT encoding för att få ut en URL som generar å ä ö korrekt. Men lite där brister mina kunskaper känner jag. Jävligt svårt att googla detta problem oxå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så det blir rätt när man lägger in bilden i Rich-text-editorn, men när sidan renderas blir länkarna fel - har jag förstått dig rätt? Vilken version av EPiServer gäller det?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag brukar undvika att använda åäö i bildfiler. Jag tror inte att det har någon direkt negativ effekt att köra a och o istället. Däremot finns det negativa effekter av att använda just åäö..
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|