Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

tips på cloudleverantör

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-04, 22:25 #1
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av ol.micke Visa inlägg
gregoff << Det viktigaste är prestandan (snabbhet) och upptiden, sen vad man kan göra på diverse kontrollpaneler är mindre viktigt (eller backup/spegling av datat så ingen data går förlorat skulle ju vara kanon, så man själv slipper göra lösning för det).
Vilken prestanda? Skrivning/läsning från disk eller rena uträkningar (cpu)? Önskar jag kunde ge dig ett bra svar. Allt jag kan säga att det varierar och det varierar även inom samma leverantör. Två servrar inom samma leverantör kan variera kraftigt beroende på vilket datacenter det är (hostingleverantörerna har i regel flera datacenter) och plattform (om dom erbjuder flera).
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-09, 19:06 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Vilken prestanda? Skrivning/läsning från disk eller rena uträkningar (cpu)? Önskar jag kunde ge dig ett bra svar. Allt jag kan säga att det varierar och det varierar även inom samma leverantör. Två servrar inom samma leverantör kan variera kraftigt beroende på vilket datacenter det är (hostingleverantörerna har i regel flera datacenter) och plattform (om dom erbjuder flera).
För det mesta så rör det sig om PHP-applikationer där svarstiderna från filsystemet är av yttersta vikt när det inte läses från cache (även opcachade filer timestamp-kontrolleras innan de hämtas från cache). I 50% rör det sig om dåliga queries där hastigheten på sekventiella/random reads och writes för filesort spelar in och minnestillgänlighet kan vara viktig. Först därefter kommer CPU som faktor.

Detta är under förutsättningen att man håller sig på en medel-hög hobbynivå kunskapsmässigt och använder några av de allra vanligaste ramverken eller applikationerna för PHP. Det är mycket att förutsätta, men i min uppfattning är det den absolut vanligaste situationen.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-10, 12:14 #3
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
För det mesta så rör det sig om PHP-applikationer där svarstiderna från filsystemet är av yttersta vikt när det inte läses från cache (även opcachade filer timestamp-kontrolleras innan de hämtas från cache). I 50% rör det sig om dåliga queries där hastigheten på sekventiella/random reads och writes för filesort spelar in och minnestillgänlighet kan vara viktig. Först därefter kommer CPU som faktor.

Detta är under förutsättningen att man håller sig på en medel-hög hobbynivå kunskapsmässigt och använder några av de allra vanligaste ramverken eller applikationerna för PHP. Det är mycket att förutsätta, men i min uppfattning är det den absolut vanligaste situationen.
Utan tvekan! I min erfaranhet är det en solklar marjoritet som har denna situationen - där filsystemet spelar en extremt viktig roll. Det blir ännu tydligare när man jobbar med större databaser.

Faktum är att i de få fallen vi inte har rekommenderat en virtuell maskin i molnet - är just fallet där man har en databas som kräver extremt IO-prestanda. I de fallen kan en fysisk maskin med riktigt vassa SSD vara lösningen.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-09, 16:10 #4
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2012
Lilleklump Lilleklump är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2012
Citat:
Ursprungligen postat av ol.micke Visa inlägg
Vi har nu kört med Ipeer nästan ett år och är rätt besvikna på deras upptid. Det har vid flera tillfällen legat nere flera timmar så halva eller hela dagen försvunnit. Och droppen kom med dagens problem som fortfarande inte är löst.

Då vi erbjuder en tjänst till våra kunder som är väldigt känslig för nertid dagtid är detta viktigt.

Vi växer även ordentligt så det är viktigt att kunna skala ypp enkelt. Och än så länge handlar det om svenska kunder.

Har ni några tips, eller måste vi ha 2 leverantörer och spegla allt själv?
Jag rekommenderar Digitalocean då jag själv har 4 VPS:er där med 100% upptid under 2 år.
Annars finns det:
Linode
Glesys
Citycloud
Cloudroyale
Ramnode
Lilleklump är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017