Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hallon.se vägrar skicka ut ett kvitto på köp???

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-05, 18:15 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Hallon gör rätt. Du har fått ett kvitto på 0 kr och kostnaden "kommer få detaljspecifikationen månaden efter".

Du ska visserligen bokföra transaktionen (du har flyttat pengar från ditt bankkonto till ditt sim-kort). Men det uppstår inte någon kostnad för ditt företag när du köper kontantkortet och därför ska du inte heller dra momsen direkt. Kostnaden uppstår när du använder kontantkortet, dvs förbrukar ditt saldo.

Det är meningen att du ska bokföra kostnaden varje månad. Har du ett kontantkort på 149 kr och du har ringt för 8 kr, så ska du bokföra 8 kr...
Om du känner att det blir orimligt tidskrävande och omständligt, så kan du alltid ta dig friheten att kostnadsföra 149 kr direkt vid köpet av kontantkortet. Vid årsskiftet så kan du därefter inventerat kvarstående saldon på eventuella konstantkort i företaget och redovisat det som en tillgång eller fordran. På så vis behöver du bara "krångla" en gång om året och du får ändå ett korrekt bokslut.

Min förslag är förmodligen inte korrekt (vet ej och det är inte jag som sköter bokföringen i mitt företag). Men det värsta som kan hända är att Skatteverket har synpunkter vid en revision och att du blir upptaxerad med några ören, eftersom du tagit dig friheten att dra moms några dagar för tidigt (dvs när du köpte kontantkortet och inte när du senare ringde samtalen).
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017