Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Driftsäkra VPS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-12-03, 22:40 #1
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av dahlberg Visa inlägg
Hej!

Vi kommer med största sannolikhet ta över driften av ett 10-tal sajter tillhörande ett stort företag där driftsäkerheten är av högsta prio.

Min tanke har varit att följande setup:
  • DigitalOcean (VPS)
  • ServerPilot (Administration)
  • Mandrill (E-post)
  • Backup (Seperat VPS)
  • Pingdom (Övervakning)

Dock förlitar vi oss helt på att DigitalOcean och tillhörande tjänster fungerar utan problem. Jag vill minimera riskerna så mycket som möjligt. Vad har ni för tips?

Mvh Oliver
Jag förutsätter att du har clearat allt med kund gällande drift utomlands? Bara så inte kund råkar sitta på vissa datalagringskrav eller liknande.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-04, 10:22 #2
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Dubbelkolla Digital Oceans tjänsteavtal och servicenivåer och se så att de motsvarar er kunds krav och se till så att ni har kompetens nog att bygga en lösning som kan uppnå er kunds krav på driftsäkerhet.

En enskild server i molnet kan och kommer aldrig att leverera någon superhög uptime.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-04, 17:08 #3
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2013
dahlberg dahlberg är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av kevvs Visa inlägg
Cloudflares tjänst "Always online" samt DDoS-skydd kan ju vara av intresse om sajterna måste finnas tillgängliga 24/7 utan avbrott. Dock så kostar deras tjänster en slant per månad.
Absolut, ska ta och kika lite på CloudFlare. Verkar onekligen intressant, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Dubbelkolla Digital Oceans tjänsteavtal och servicenivåer och se så att de motsvarar er kunds krav och se till så att ni har kompetens nog att bygga en lösning som kan uppnå er kunds krav på driftsäkerhet.

En enskild server i molnet kan och kommer aldrig att leverera någon superhög uptime.
Vad hade du rekommenderat istället? Om man vill ha en flexibel och driftsäker miljö till bra pris?

Jag har inte haft någon nertid alls hos DigitalOcean sen jag började använda dom (9 månader sen) och kompletterar man med exempelvis CloudFlare Always Online måste man ju ha en hyffsat säker miljö? Självklart kan man ha otur och får nertid av någon anledning men har svårt att tro att man kan få något mycket driftsäkrare till samma pris? Känns i många fall som att kostnaden ökar snabbt men driftsäkerheten marginellt?

DigitalOcean

Citat:
Trusted Network Providers
We use multiple tier-1 network transit providers at each facility and all connections are 10 gig-E to ensure redundancy and capacity. We only use the most trusted datacenter providers that have redundant power, onsite diesel generators and battery backups, physical security, and multiple network transit paths.

Senast redigerad av dahlberg den 2014-12-04 klockan 17:10
dahlberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 05:03 #4

Citat:
Ursprungligen postat av dahlberg Visa inlägg
Vad hade du rekommenderat istället? Om man vill ha en flexibel och driftsäker miljö till bra pris?

Jag har inte haft någon nertid alls hos DigitalOcean sen jag började använda dom (9 månader sen) och kompletterar man med exempelvis CloudFlare Always Online måste man ju ha en hyffsat säker miljö? Självklart kan man ha otur och får nertid av någon anledning men har svårt att tro att man kan få något mycket driftsäkrare till samma pris? Känns i många fall som att kostnaden ökar snabbt men driftsäkerheten marginellt?
Du ska leverera en verksamhetskritisk tjänst till ett "stort" företag och du satsar på nåt som har "bra pris"? Borde du inte fokusera på leveransen och avtal i första hand?

Vad har kund för kravspec? Om de omsätter några hundra miljoner så skiter de fullständigt i om servern kostar 9 USD eller 90 USD och troligtvis heller knappt om den kostar 900 USD. Är tjänsten verksamhetskritisk så är den. En enskild server kommer nog inte uppfylla kraven.

Kom ihåg att stora företag äter upp dig till frukost om du inte levererar vad som är tänkt utan bra avtal.

Senast redigerad av KristianE den 2014-12-05 klockan 05:05
Oläst 2014-12-05, 08:27 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Du ska leverera en verksamhetskritisk tjänst till ett "stort" företag och du satsar på nåt som har "bra pris"? Borde du inte fokusera på leveransen och avtal i första hand?

Vad har kund för kravspec? Om de omsätter några hundra miljoner så skiter de fullständigt i om servern kostar 9 USD eller 90 USD och troligtvis heller knappt om den kostar 900 USD. Är tjänsten verksamhetskritisk så är den. En enskild server kommer nog inte uppfylla kraven.

Kom ihåg att stora företag äter upp dig till frukost om du inte levererar vad som är tänkt utan bra avtal.
Vi har sedan länge gått förbi den tid då stora företag inte brydde sig om priset. Idag ser det inte alls ut på det viset, de flesta branscher är hårt pressade och många stora företag arbetar därför alltmer aktivt med att hålla nere alla utgifter.
Oläst 2014-12-06, 08:48 #6

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Vi har sedan länge gått förbi den tid då stora företag inte brydde sig om priset. Idag ser det inte alls ut på det viset, de flesta branscher är hårt pressade och många stora företag arbetar därför alltmer aktivt med att hålla nere alla utgifter.
Ok, om kunden väljer att spara några hundralappar på en verksamhetskritisk tjänst så är det ingen kund jag är intresserad av i alla fall. Av erfarenhet vet jag att det oftast är en kund som aldrig kommer betala för något extra (backup, SLA, supportavtal) men skrika högst när skiten träffar fläkten.

Men för att återgå till det viktiga i min förra post:
Vad har kund för kravspec?
Oläst 2014-12-05, 10:33 #7
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Men vänta nu, DigitalOcean är väl bara riktade till utvecklare inte att man ska lägga sina driftkritiska saker hos dem?

Vet flera kunder på jobbet som ringt om problem med DigitalOcean när dom lastat lite för mycket och undrar varför det inte fungerar och uppgraderar servern där men fortfarande inte får de resultat dom eftersträvar. Många kör ju sina driftkritiska webbshoppar hos DigitalOcean enbart för att de är billigt.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 10:48 #8
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2011
City Cloud är ju ett alternativ också. Nu kommer man även att byta till OpenStack med en mängd nyheter, ligger dock i stängd beta idag.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 15:57 #9
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Men vänta nu, DigitalOcean är väl bara riktade till utvecklare inte att man ska lägga sina driftkritiska saker hos dem?

Vet flera kunder på jobbet som ringt om problem med DigitalOcean när dom lastat lite för mycket och undrar varför det inte fungerar och uppgraderar servern där men fortfarande inte får de resultat dom eftersträvar. Många kör ju sina driftkritiska webbshoppar hos DigitalOcean enbart för att de är billigt.
Digitalocean har för mig presterat riktigt bra. Aldrig märkt några onormala hickups i resursanvändningen. För en normalt kritisk produktions-sajt ser jag inga hinder och behöver man mer än så är det första man bör titta på i min mening hur man löser det med en vettig HA-lösning istället för att lita på en leverantör och maskin.

Givetvis kommer många utan kunskap om drift ha problem oavsett var de lägger sajten. Oftast är anledningen att mjukvaran är kass och/eller onödigt krävande och i andra fall är det snålheten som gör att man betalar för mindre än vad man behöver.

Saknar man den grundläggande kunskapen om driften måste man ju ha hjälp med det oavsett var man lägger sin sajt. Har man inte den kunskapen eller är beredd att betala för den så bör man aldrig flytta ut från delade webbhotell.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-12-05, 19:39 #10
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vi driftar kunder i både egen och extern miljö.
DO funkar bra så länge man ligger i samma serverhall. Kör man i olika hallar har det varit trögt på nätet med packetloss och ren outage mellan hallar varje helg senaste månaden.

Kund fick migrera bort allt från separata DO hallar och lägga allt i samma hall (och ha passiv miljö i annan hall).
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017