| FAQ |
| Kalender |
|
|
|
|
#1 | |||
|
||||
|
Flitig postare
|
Dör kanske de ej kommer göra men det blir helt klart svårare och svårare att tjäna pengar på rabattkodssidor och detta gör nog att det i slutändan endast blir kvar blir ett fåtal stora aktörer på marknaden.
Man ser redan nu att ersättningarna går nedåt samt att många e-handlare väljer att ej tillåta rabattkodssidor längre. Vad jag tror att butikerna måste göra är att jobba med med riktade kampanjer som gäller under en kort tid, men även göra det mindre uppenbart att använda rabattkoder. Att använda en rabattkod bör vara något speciellt och inte helt självklart. Man kan uppnå detta genom att inte göra rabattkodsfältet så framträdande utan mer undangömt. Sedan måste man sätta mer press på affiliatsen så att de faktiskt endast har uppe relevant och uppdaterat material och ej gamla kampanjer. |
|||
|
|
Svara med citat
|
|
|
#2 | |||
|
||||
|
Klarade millennium-buggen
|
Rabattkodssidorna fyller en funktion, så länge som de skapar ny trafik till e-butiken, som e-butiken annars inte hade haft. Rabattkodssidorna kan tex hjälpa återförsäljaren att få en större spridning på ett kampanjerbjudande, eller en utförsäljning.
Det du syftar på är däremot rabattkodssidor som inte innehåller någonting annat än affiliateannonser. De har inte något eget innehåll och tillför inte något värde. Sådana publicister får man se till att rensa bort, om man är annonsör med ett affiliateprogram. Det är upp till e-butiken att inte skapa rabattkoder utan eftertanke och att inte ansluta affiliates utan granskning - något som många e-handlare historiskt har varit urusla på, men som allt fler börjar bli allt bättre på. Som e-handlare, så anser jag inte att MFA-rabattkodssidor är något stort problem. Jobbar man med webben, så lär man sig tillslut att hantera spam. Det är visserligen en trist katt-och-råtta-lek, men det kan ge mig konkurrensfördelar och höjer instegströskeln för nya aktörer. Att lista rabattkoder i den egna e-butiken, är inte detsamma som att ge kunder rabatt. De "allmänna" rabattkoderna (som Inets kod för fraktfritt över 500 kr) handlar om prisdiskriminering. Om en produkt kostar 500 kr och jag i min e-butik ger kunden en kod med en "rabatt" på 100 kr, så kostar produkten egentligen 400 kr... men jag tillåter att kunden betala 500 kr för produkten, om kunden skulle föredra det högre priset. Tex så har Inet fraktfritt vid köp över 500 kr, men Inet tillåter samtidigt att kunden betalar för frakten, om kunden väljer att göra det genom att inte ange koden. |
|||
|
|
Svara med citat
|
| Svara |
|
|