Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
I så fall har du ett ypperligt tillfälle att komma över domänen nu.
Du vinner en ATF, eftersom samtliga tre rekvisit är uppfyllda:
- att sökanden har en rättighet (t ex varumärke eller firma) med giltighet i Sverige,
- att innehavaren av domännamnet ska ha handlat i ond tro när han eller hon registrerade eller använde domännamnet, och
- att innehavaren inte ska ha en rätt eller ett berättigat intresse till domännamnet.
Har de kontaktat er med anledning av att de vill sälja produkter med ditt varumärke, via en domän med ditt varumärke, så är det ond tro.
Men uppenbarligen så ser återförsäljaren potential i ditt varumärke. Jag hade därför tänkt mig för, både en och två gånger, innan jag körde över en "fanboy" med juridiska medel. Så försök istället att hitta en lösning där du inte riskerar att alienera en potentiell ambassadör för ditt varumärke.
|
Skulle inte vara så säker på det. Han skriver ju att "Domänen var tyvärr upptagen när vi registrerade varumärket."
Då finns det ju en möjlighet att den nuvarande ägaren INTE har agerat i ond tro, då inget varumärke var registrerat vid den tidpunkten. Det är "först till kvarn" som gäller rent generellt och då kan man inte kräva rätten i efterhand.
Men, det är upp till tvistlösaren att avgöra det baserat på fakta och parternas yttrande.