Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Prisskillnad VPS och Cloud

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-08, 22:43 #1
aram aram är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Medlem

Standard Prisskillnad VPS och Cloud

Tjena, jag kör idag CityCloud och har aldrig behövt klaga på något överhuvudtaget.
Däremot kom jag idag in på inleeds webbplats och såg deras VPS paket.

För samma pris erbjuder dom 14GB mer RAM och 1 kärna mer. Jag förstår att CN möjligtvis har något bättre infrastruktur men så mycket mer prestanda för pengarna gör en fundersam.

Har läst att man på en VPS inte isolerar lika bra som t.ex. i en virtuell KVM miljö men med den hårdvaran så bör man garanterat få mer prestanda i alla fall. Misstänker även att CityCloud har redundans ifall ena noden går ner?

Hjälp på traven varför det är sådan enorm skillnad på paketen! :-)

Edit: Man får även 280GB mer utrymme för pengarna.
aram är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-08, 23:16 #2
Medlem

Medlem

Citycloud kör även med SAS diskar medans inleed kör med SATA.
Oläst 2014-09-08, 23:18 #3
SajtXL SajtXL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
SajtXL SajtXL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Nja, en VPS är en generell benämning på en virtuell server (Virtual Private Server).
KVM är typen av virtualisering (finns även Xen samt OpenVZ samt några till)

Men i övrigt tror jag nog att supporten på City & Inleed får svara på frågan.
SajtXL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-08, 23:44 #4
Medlem

Medlem

Inleed hade tyvärr inget riktigt bra svar på frågan förutom att de har en egen hall, vilket CN också har.
Oläst 2014-09-08, 23:58 #5
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
zenda zenda är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av aram Visa inlägg
Inleed hade tyvärr inget riktigt bra svar på frågan förutom att de har en egen hall, vilket CN också har.
Jag tycker du ska stanna kvar hos CN om du är nöjd över dem som leverantör så finns det ingen anledning att byta
zenda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-09, 00:26 #6
Medlem

Medlem

Har inga planer på att flytta för tillfället, köpte nyligen 3 år delad utöver min cloudmaskin. Johan & Johan har verkligen varit grymma på support.

Kan vara bra för andra att veta vad det finns för alternativ och även för framtida projekt med tajt budget, eftersom det var en hel del skillnad.

Senast redigerad av aram den 2014-09-09 klockan 00:30
Oläst 2014-09-09, 08:39 #7
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Mycket flitig postare

Onekligen låga priser från Inleed. Tror vi har svårt att leverera endast vår disaster/recovery på de priserna ;-) Snygg sida och tydligt - bra jobbat zenda.

Generellt har jag personligen några enkla saker som jag försöker förhålla mig till när det gäller VPS och VM (virtuellmaskin - dvs en VM som drivs med någon av de kända hypervisorn som KVM, XEN, ESX eller HypverV). Som nämns ovan är VPS en generell benämning men känner ändå att när man uttrycker sig är det ofast skillnader.

När många talar om VPS, där tex OpenVZ, är stora så drivs oftast dessa på "vanliga" servrar där storage är lokal. Detta ger fördelar som snabbhet (IO blir snabb med lokal disk) och billigt för det är enkelt att sätta upp och underhålla. Man delar kärna med andra vilket gör att det kanske finns lite större risker - men jag har i ärlighetens namn inte hört mycket att det skett säkerhetsproblem eller liknande i större skala än andra. Det kan dock vara så att stabiliteten kan påverkas... Så enkelt uttryckt så är det oftast en "pizza-box-server" som delas mellan kunder.

En VM körs oftast med någon av de kända hypervisorna som jag nämnde ovan och logiska separationen är komplett med egen kärna. Fysiskt delar man resurser här också. Generellt byggs detta mer som jag tror vi kanske tänker oss IaaS. Dvs med centrala storage noder och många hostar framför. Detta ger bla:

1. En server kan livemigreras mellan hostar
2. En server flyttar automatiskt mellan fysiska hostar när en host går ner
3. Man kan med ett knapptryck skala på höjden i stor utrsträckning då du kan "hoppa" från en nod till en annan med olika resurser. Skalning på höjden går med VPS också men oftast mer begränsat.
4. Skalningen på bredden blir också annorlunda - dvs om du via API önskar skala upp X maskiner så är arkitekturen oftast inte byggd för det.
5. Egen kärna och således full logisk separation från andra kunder
6. VMar säljs nästan utselutande on-demand medans VPS:er oftast har en månatlig avgift.

Nackdelen som vi har sett så här långt är att centraliserade lagringsnoder kräver oftast en trådad koppling till storage och denna kan (även med infiniband) skapa latens vilket i sin tur ger segare IO om man tex skickar mycket små paket och väldigt många och ofta. Tex kan stora databaser bli känsliga för detta. Vi har en del spelkunder som kör extrema databaser och dessa måste då ligga på ruskigt snabb fysisk hårdvara med SSD. Dock - med rätt teknik får du ut väldigt bra IO även från denna setup. Kräver dock en del speciell hårdvara.

Så arkitektur har nog en stor del i prisfrågan men självklart även andra bitar som redundans, och saker vi tar för givet som hur snabbt en leverantör får upp din maskin vid någon form av disaster. Malmös översvämningar häromveckan highlightar lite av att sådana saker kan ske. Som några av er märkt tidigare i våra delade miljöer har vi åkt på en del DoS och liknande. Varje hall har därför minimum 50 Gbps från minst fyra leverantörer och DoS-utrustning mm. Vi ger alla VMar fritt blås med bandbredd och begränsar inte mer än vad den fysiska begränsningen är (vilket kan vara 1-10 Gbps för en individuell VM). Vissa begränsar detta tungt och tar betalt i kombination.

Olika modeller och tjänster och självklart även priser... NIST officella definition av cloud computing kan också vara intressant att läsa i sammanhanget:

http://csrc.nist.gov/publications/ni.../SP800-145.pdf
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-09, 13:34 #8
Medlem

Medlem

Grymt, tack!
Oläst 2014-09-09, 13:38 #9
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Grymt svar Johan. Det uppskattas. Även jag har alltid undrat oxå men fegat ut för att fråga
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-10, 08:27 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Trevligt att det uppskattades. Ha en härlig dag!
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017