FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
För att skapa uppmärksamhet kring lanseringen har Volvos byrå The Viral Company tagit till ett kontroversiellt grepp: Köpta inlägg i sociala medier.
Två tusen kronor per inlägg - plus en egen XC90 att bränna runt i. Det erbjöds Aftonbladets Natalia Kazmierska av Volvos byrå. Läs mer: http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle3844093.ece
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skulle man göra en rejäl genomgång av svenska bloggar så hittar man nog åtskilliga brott mot marknadsföringslagen. Det borde definitivt göras. Företagen själva säger bara att det är mediebyråernas ansvar och mediebyråerna säger något i stil med att de "naturligtvis utgår från att marknadsföringslagen följs och att vi kanske måste informera lite tydligare nästa gång". Få bryr sig i praktiken om lagen även om alla naturligtvis känner till den (med undantag för några bloggare möjligtvis) och har förberett sina försvarstal. Jag har själv tackat nej till ett stort antal betalda blogginlägg. Det här är ofta unga personer som växt upp med en bild av att på internet ska man få göra lite som man vill. Nu börjar en del av dessa få lite mer ansvarsfulla jobb och då går det som det går.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2014-09-01 klockan 15:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
tartar: Ja och nej vill jag säga. Jag tror att det finns en oerhörd mängd betalada blogginlägg, med tanke på hur många jag filtrerar bort när jag skummar igenom nyhetsuppslag så borde det finnas minst det dubbla som är så pass bra skrivna/planerade att jag inte riktigt är medveten om att jag "utsätts" för produktplacering.
Dock tror jag inte att det handlar om en generationspecifik syssla, påtryck på medier från företag har mig veterligen existerat mot både tidningar och radio sedan i princip dag ett. Så att det flyttat ut till bloggar/sociala medier tror jag mer är ett självklart skifte till den plattformen där en viktig kundgrupp finns. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag verkar visst vara rätt oinsatt i ämnet, vad säger egentligen marknadsföringslagen om köpta inlägg på bloggar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det har ingen betydelse att det är bloggar, lagen gäller oavsett om det är en blogg, em tidning eller TV.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De viktigaste delarna i marknadsföringslagen hittar du här:
http://www.konsumentverket.se/Lagar-...sforingslagen/
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
...och nu fick man gratis reklam utan att låna ut nån XC90 eller betala 4k. Tror faktiskt att det var ett kalkylerat val när man valde en krönikör på sveriges största tidning. De visste att hon skulle säga nej till de ynka 4k som de erbjöd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det kan det säkerligen ha varit. Det blir allt svårare att tränga igenom bruset och byråerna försöker ständigt att förnya sig.
![]() |
Svara |
|
|