FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Mitt företag väntar på en leverans från en grossist. Grossisten hävdar att vår beställning är skickad, men att "den kommit bort". Det var två-tre månader sedan och jag har nu starka skäl att tro att grossisten har blåst oss.
Grossisten har minst två aktiebolag och båda har fått sin f-skatt återkallad och slutade att betala sina fakturor redan i våras. Tillverkaren slutade att leverera till grossisten i samband med att denna underlät att betala sina fakturor. Grossisten har alltså tagit emot beställningar och förskottsbetalning från kunder (inte bara mitt bolag) under en längre tid, men aldrig haft för avsikt att leverera några varor. Jag har varit förskonad från blåsningar fram tills nu, så situationen är ny för mig. Jag har varit med om att leverantörer har hamnat på obestånd förr. Men då har det aldrig varit frågan om något ont uppsåt, utan det har rört sig om konkurser under ordnade former. Men i det här fallet så rör det sig alltså om ett helt annat scenario, där grossisten avsiktligen har lurat sina före detta kunder. Så jag undrar om någon här på WN kan ge mig lite rekommendationer kring hur jag kan/bör agera? KFM, polisanmälan, stämningsansökan, eller bör jag börja med att begära grossistens bolag i konkurs? Jag antar att det är brottsligt att sälja produkter som inte existerar och som man aldrig har haft för avsikt att leverera till köparen? Eller? Det rör sig om drygt 60 TKR från mitt företag. Men hela bedrägeriet bör vara betydligt större än så, eftersom grossisten verkar ha blåst många företag (varav minst ett utländskt). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
En såpass stor order bör väl skickas spårbart, då borde det ju gått att kontrollera.
Men är det en blåsning bör det polisanmälas, du kan ju alltid begära företaget i konkurs. Man blir ju lite nyfiken på vad det är för bolag, så de inte kan lura fler. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Polisanmäl omedelbart, att ta emot betalning utan avsikt att leverera är bedrägeri alla dagar. Ska inte jämföras med ett företag som har ekonomiska problem, se fall av Playzone och Kameraexperten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Polisanmäl direkt. Utan en polisanmälan är det omöjligt att gå vidare. Sedan får en domstol ta ställning till en stämningsansökan.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|