FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag tror många av oss på WN har en ganska intressant historia att berätta. Många (som till exempel jag) "började med Internet" för att det verkade roligt - men fortsatte sedan som jobb och har säkert gjort en och annan här stenrik? (Tyvärr inte mig - ännu).
Istället för att lyssna på sömniga författare och forskare i Sommarpratarna på P1 så hade det varit intressant att få läsa några historier här i tråden. Så... vad är din historia? Här är några hjälplinor:
Jag väntar med att dra min historia. Så, KÖR! Jag vill verkligen höra din historia! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Varför började du med datorer/Internet?
För att jag skjutsade runt på en viss person när jag körde taxi. Han fick mig intresserad för HTML (1998-1999). Hej Daniel. Vad blev din första intäkt via Internet? Adsense i samband med att jag bloggade på bränder i Kalifornien. 6 dollar på en dag! När startade du ditt första projekt och vad var det? 2007, InfoGuide om A-kassor. Vilka stora hinder har du mött på vägen? Kunder som inte betalar. När förstod du att det var "Internet" som skulle vara ditt yrke och inte bara en hobby? Våren 2010 Vad skulle du sysslat med om "Internet" (eller liknande) inte fanns? Taxiräv Vad är den enskilt bästa domän du ägt? (Jag som domännörd är nyfiken..) A-kassa.nu |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||||||
|
|||||||||
Supermoderator
|
Hej,
Skojiga frågor! Mina svar: Citat:
Citat:
1. Började med hotellbokning på Kohsamui.org 1999. 2. Gjorde några tusen dollar på All Adventage 1999-2000. 3. Sålde mitt första domännamn 1999 eller 2000 - Kammerling.com Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
- Newyork.tools - Kohsamui.org - Bangkok.nu - Podcast.xyz Innan året är slut är jag övertygad om att jag kommer ha bättre än så.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Datorer har väl vart med hela livet (född 90), internet sedan 98/99 kanske, Lunarstorm och Skunk som de flesta andra i den åldern. Vad blev din första intäkt via Internet? Affiliateintäkter via Comviqs gratis kontantkort på Tradedoubler runt 2006. När startade du ditt första projekt och vad var det? Hösten 2006, hade precis börjat gymnasiet och programmerade ihop en community som hette Nextlife med en klasskompis, lärde mig i princip allt jag kunde då under den tiden. Mycket trail and error. Vi pluggade entreprenörsskap så fick faktiskt tillstånd att arbeta med det under lektionstid, var väldigt lärorikt och förbannat kul. Vilka stora hinder har du mött på vägen? Lärt mig att företag inte litar på 18åringar som driver eget, och att internet inte var så viktigt att synas på ute på landsbygden där 2008. Många av de företag jag kontaktade då har fortfarande ingen webb. Fick inte de uppdragen jag önskade då, så tog istället anställning. När förstod du att det var "Internet" som skulle vara ditt yrke och inte bara en hobby? Direkt när jag började programmera, i princip. Logiskt tänkande är vad jag är bäst på, då passade det ganska väl. Vad skulle du sysslat med om "Internet" (eller liknande) inte fanns? Ekonomi, arkitekt eller liknande troligen. Någonting som åtminstone innehåller någon form av logiskt tänkande eller matematik. Kanske personlig tränare skulle fungerat, vart ganska duktig i olika former av idrott. Vad är den enskilt bästa domän du ägt? (Jag som domännörd är nyfiken..) Bloggdesigner.se kanske, överlägset flest type-ins iaf. Lät dock den förfalla då ingen ville köpa och jag inte hade något intresse av att ha den kvar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Härliga svar so far! Jag kompletterar med mina
![]() Varför började du med datorer/Internet? Pappa gjorde en webbdesign åt en kompis till honom. Detta gjorde mig nyfiken och han lärde mig det han kunde. Vad blev din första intäkt via Internet? En utbetalning på 216 kr (?) från Affiliator.com. När startade du ditt första projekt och vad var det? Bloggradion.se - minns inte vad jag hade för idé.. Men några månader senare registrerade jag tjenare.se och drev en webbradio i drygt 1 år. När förstod du att det var "Internet" som skulle vara ditt yrke och inte bara en hobby? När jag fick en anställning inom onlinemarknadsföring 2011. Vad skulle du sysslat med om "Internet" (eller liknande) inte fanns? Skådespelare. Vad är den enskilt bästa domän du ägt? Sådant är ju högst subjektivt, men jag gillar bland annat mina domäner sms-lån.nu, id.nu, betting.ly och cannes.limo. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ok. Here we go.
- Varför började du med datorer/Internet? Jag ville göra spel. Växte upp med NES och ville göra spel. Under högstadietiden hittade jag min första programmeringsbok och under de närmaste åren blev det något enklare spel i Quick Basic Extended. Internet var inget vi riktigt kände till förrän i slutet av högstadiet och egentligen inte hade tillgång till innan gymnasiet. - Vad blev din första intäkt via Internet? Jag är lite osäker. Runt millennieskiftet försökte jag använda TradeDoubler - det var segt och uselt. Osäker på om det kom in någon krona eller inte. Startade webbhotell strax därefter. - När startade du ditt första projekt och vad var det? Beror på hur man ser det. Första hemsidan var tillsammans med en nära vän och låg på Geocities. Försökte mig på lite domännamnshandel men startade sedan webbhotell istället. - Vilka stora hinder har du mött på vägen? Omogna affiliatesystem innebar att jag lade ner många projekt tidigt 2000-tal. I övrigt rädsla för att starta eget etc. - När förstod du att det var "Internet" som skulle vara ditt yrke och inte bara en hobby? När mitt "hobbywebbhotell" började få in ett par kunder om dagen och jag knappt orkade skapa alla nya konton eller fakturera som jag borde. - Vad skulle du sysslat med om "Internet" (eller liknande) inte fanns? Systemutveckling om det räknas, i annat fall har jag en parallell karriär inom kollektivtrafiken ![]() - (För de "äldre" som var yrkesverksamma innan Internet kom): Vad jobbade du med innan? Internet fanns visserligen, men första riktiga jobbet var som programmerare/systemutvecklare av administrativa system för fastighetsägare. Visserligen nätverkskommunikation, men bara LAN. - Vad är den enskilt bästa domän du ägt? (Jag som domännörd är nyfiken..) Svår fråga. Har ägt bland annat playstation.se, men den jag saknar mest är favoriter.net som förlorades på grund av en samarbetspartners miss ![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Administratör
|
Blev intresserad av internet som fenomen när jag köpte mitt första modem av telia. Tror det var kring 1996. Jag var intresserad av dekryptering av satellite-tv. Vad blev din första intäkt via Internet? En utbetalning från Valueclick eller SAFE Audit, gissningsvis kring mitten av 1998. Kan kanske varit Click Thru Calvin också. En check från USA som ingen bank ville lösa in. Det var annorlunda då. När startade du ditt första projekt och vad var det? Jag mitt första riktiga egna projekt var tv.nu. Innan det diverse satellite-sidor dock inte seo satellite-sidor utan "riktiga" ![]() När förstod du att det var "Internet" som skulle vara ditt yrke och inte bara en hobby? Runt 2002 Vad skulle du sysslat med om "Internet" (eller liknande) inte fanns? Byggjobbare! Jobbade till och från som "utsättare" fram tills 2005. Vad är den enskilt bästa domän du ägt? Internationella domäner skulle jag säga q*.com (*u) Kineser verkar älska bokstaven q. Copen*agen.com och Stock*olm.com (h*) ligger mej varmt om hjärtat också. Svenska måste jag väl säga e*.se( *l) den har jag investerat mest pengar i. Gillar kanske wn.se mest ![]()
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Pluggade på Universitet som dataekonom 1996. Fick ett intressant sommarjobb 1998 då jag utbildade småföretagare i att använda Internet som verktyg. Vad blev din första intäkt via Internet? Jag sålde ett domännamn timebooker.com 1999 för ca 10.000 sek. Största intäkt blev när jag sålde mina aktier i Nelly.com (medgrundare). När startade du ditt första projekt och vad var det? Jag byggde upp ett rekryteringsverktyg för ett bemanningsföretag jag drev runt 1999/2000. Vilka stora hinder har du mött på vägen? Obeskrivligt många och stora. När förstod du att det var "Internet" som skulle vara ditt yrke och inte bara en hobby? Sedan 1998 Vad skulle du sysslat med om "Internet" (eller liknande) inte fanns? Ideell verksamhet (För de "äldre" som var yrkesverksamma innan Internet kom): Vad jobbade du med innan? Vad är den enskilt bästa domän du ägt? (Jag som domännörd är nyfiken..) Ideell verksamhet |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag beklagar ämnesflykten men jag bara konstaterar att du sopar banan med oss andra beträffande schyssta domäner.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Blev förtrollad av nätet 1995/6 det va kärlek vid första ögonkastet ![]() Vad blev din första intäkt via Internet? Domänförsäljning tror jag, sen var det nog affiliate-program. Minns att vi med annonseramera.com (som jag för övrigt har för mig låg på Jonnys sajthotellet) hade 2kr per klick till Tradera. Adsense fanns ju inte back in the day. När startade du ditt första projekt och vad var det? Mcelwee.pp.se - En sajt med animerade giffar och midifiler. (nångång 1995/6) Vilka stora hinder har du mött på vägen? Alla möjliga såklart men senaste är när jag fick en sajt avstängd från adsense, självklart den jag satsar mest på. När förstod du att det var "Internet" som skulle vara ditt yrke och inte bara en hobby? 1998 - började på Hyper Island. Vad skulle du sysslat med om "Internet" (eller liknande) inte fanns? Arkitekt. (För de "äldre" som var yrkesverksamma innan Internet kom): Vad jobbade du med innan? Inget innan.. möjligen nåt sommarjobb. Vad är den enskilt bästa domän du ägt? (Jag som domännörd är nyfiken..) Propaganda.net Senast redigerad av mcelwee den 2014-07-14 klockan 08:34 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|