Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google Material Design

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-07-04, 02:16 #1
christian. christian. är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 29
christian. christian. är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 29
Thumbs up Google Material Design

Jag vet inte hur många har som har undgått det, men för lite drygt en vecka sedan släppte alltså Google sitt så kallade Material Design i samband med presentation av Android L under Google I/O. Material Design ska alltså skapa ett enhetligt Google, något som man sett stegvis under framförallt det senaste året, både på webben och i Android. De har lagt stort fokus vid användarupplevelsen, alla övergångar och effekter ska ha ett syfte som förbättrar flytet och känslan.

Ni kan klämma på den unifierade designen här, samtidigt som syftet förklaras. Web componentera lever under domänen polymer-project.org, ytterligare exempel finns här. Jag gillar skarpt det jag ser, och ska ge det ett försök vid nästa egna projekt där kompatibilitet inte är lika kritiskt. Men lyckligtvis så har ramverket Angular en repo under utveckling, vilket känns mycket lovande eftersom just Google har ett finger med i spelet där också.

Hur går era tankar? Tror ni att Google MD blir lika inflytelserikt hos webbutvecklare som (Twitter) Bootstrap varit under de senaste åren? Är skillnaden mellan en webb-app och en native-app på väg att suddas ut helt?
christian. är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-04, 07:13 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Nu tror jag du jämför äpplen med päron, Bootstrap är ett CSS ramverk ämnad för webbutveckling medan Material Design är ett grafiskt ramverk och toolset för Android applikationer.

Material Design är vad jag tror Google respons på Apple re-design som gjordes i iOS 7 där Apple ville få ett mer enhetligt utseende på allt samt ett försök att få alla användare av Android platformen känna igen sig, oavsett vilken enhet man använder, man har gått ut och sagt att de inte lägre tillåter mobiltillverkarna att sätta egen prägel på mjukvaran i telefonen i form av egna launchers/skins.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-04, 07:54 #3
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Som ovan, det är ju design för mobila Android-telefoner. Inte CSS för webb.

Annars vore verkligen bra om Android tog sig i kragen och har ett lite mer enhetligt utseende, precis som Apple här, men även Windows phone 8 om än att WP8 är alldeles för snålt i designen.

Risken med Google Material Design är att det är lite för platt och barnsligt.

Sen vill jag även att Android i sig ska ha mer flyt. De flesta Androids är rappa i början när man startar telefonen men för att väldigt fort bli sega, speciellt i multitasking-biten där man stänger en app för att öppna en annan. Då går det segt på alla telefoner oavsett kraft = OS-problem i med att iOS klarar det fint på likvärdig hårdvara.

Visar det sig att de tänkt inte bara på design, utan rakt igenom flyt genom alla appar så kan jag tänka mig byta till en Android L baserad telefon omedelbart för att ersätta bloatware S4:an.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-04, 08:11 #4
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Ni 2 som svarade senast, har ni ens kollat på Googles material design dokumentation som TS länkade till?

Material design är INTE enbart för Android & Android telefoner som ni säger. Material design är riktlinjer för hur Google vill att design skall utformas & struktureras på en mängd plattformar inklusive webb.
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-04, 09:01 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Inte kikat så mycket på det, men webbkomponenterna är ju rätt intressanta tycker jag. Finns det några relevanta kompatibilitets-problem? Imports som återanvänds överallt verkar de ju iallafall ha löst med en polyfill. Men eftersom allt verkar vara rätt bleeding edge är ju frågan om det finns något annat med dåligt browserstöd och utan polyfill/shim/whatever.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-04, 09:03 #6
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Ni 2 som svarade senast, har ni ens kollat på Googles material design dokumentation som TS länkade till?
Nej, men nu har jag gjort det. OK, så Polymer är Material Design för webben.. Det ser bra ut men dock inget jag skulle använda så där rakt av i någon av mina projekt i närmaste framtiden.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-04, 09:33 #7
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Ni 2 som svarade senast, har ni ens kollat på Googles material design dokumentation som TS länkade till?

Material design är INTE enbart för Android & Android telefoner som ni säger. Material design är riktlinjer för hur Google vill att design skall utformas & struktureras på en mängd plattformar inklusive webb.
Självklart, och deras exempel visar upp i praktiken enbart mobillayouter.
Men visst kan Google använda det även i andra webbplattformer för sina produkter och tjänster.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-06, 14:21 #8
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 453
Känt och klämt lite på det, jävlar vad bra det fungerar. Absolut värt att överväga om man inte har någon bakåtkompabilitet att tänka på.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-07-06, 18:28 #9
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Kikade på videon och jag tyckte det såg intressant ut.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017