Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Den perversa besattheten av nicher?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-06-29, 15:24 #1
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Detta var nog ett av de märkligaste och längsta inlägg jag läst på WN, fredagsöl?

Visst har du en del poänger men du är kanske lite hård i dina resonemang. Om vi vänder på det hela, vad har du själv lyckats bra med och vad skilde ut dig från andra i dessa fall?

Att göra någonting väldigt mycket bättre i etablerade branscher är i stort sett omöjligt om man följer i samma fotspår. Det som eventuellt kommer att konkurrera ut Facebook, Blocket, Ebay eller Instagram kommmer inte att vara någonting väldigt likt med lite bättre funktioner (det kan de fixa själva utan problem om konkurrenter poppar upp), det kommer i så fall att vara något annorlunda som sticker ut på något vis. När något mer eller mindre nyskapande dyker upp finns möjligheten att vinna branschen även för copycats, annars är det svårare. Det gäller att tänka nytt snarare än att göra något perfekt från första början.

Sen finns naturligtvis chansen att åtminstone klara sig även med kopior inom breda och/eller kapitalstarka branscher. De flesta har trots allt inget unikt att erbjuda.
Japp jag var lite hård i mitt resonemang men redan i första raden i mitt inlägg så sade jag att jag skulle överdriva en hel del bara för att få fram poängen Har inte riktigt så kritisk inställning till nischer som mitt inlägg vittnar om, för notera meningen: "Så ja, nischer är bra för det kan tillåta en att totalt dominera den nischen & ja, jag vet att många tjänar bra med pengar på nischer"

Resten vet jag inte riktigt hur jag skall kommentera för du skrev ungefär detsamma som jag skrev eller jag kanske missade något :P

Citat:
Ursprungligen postat av x264 Visa inlägg
*inlägg*
Japp, egentligen skrev jag mitt inlägg med fel utgångspunkt, jag kritiserade nischerna mer än vad som egentligen var tänkt, min huvudpoäng var mer att vara kritisk mot folk som föser andra personer hårt åt nischnings hållet.

I forum, communities, sociala medier skulle jag mer vilja se en mentalitet där folk driver på och motiverar andra att göra något bättre, göra något unikt, hitta outforskade marknader, vidareutveckla sin idé osv osv, numera är det mer "gör en kopia, släng in i en nisch, gör en kopia, släng in i en nisch, gör en kopia.....osv osv". Jag tror jag har svårt att formulera vad jag egentligen kritiserar och vad jag vill få fram, men jao, det jag inte gillar är folks demoraliserande inställning att det är omöjligt att konkurrera med etablerade tjänster, när personerna grundar sin inställning på i många fall extremt taffliga försök, men jag kan ha missat några som faktiskt utvecklat en tjänst som är ett ärligt försök till konkurrens på etablerade tjänster men som misslyckades.

Mycket av ditt inlägg påpekar en annan sak som kanske denna tråden egentligen borde handlat om, nämligen om energi, motivation, drivkraft och alla tänkbara relaterade synonymer:

Jag vet inte hur det är med er, kommentera gärna om ni ständigt råkar ut för detsamma. Inte nog med att 90% av personerna som skickar förfrågningar till mig som jag beskrev i mitt första inlägg, så nästan 60-70% av dom som skickar förfrågningar har en väldigt negativ, eller snarare extremt negativ och ofta väldigt snedvriden inställning till ens egna projekt. Frågar man personer i sin egna omgivning om vad dom tycker om ens projekt, betatester osv så är det överlag positivt och när det inte är det så får man åtminstone konstruktiv kritik, MEN dessa personer som konstant kontaktade mig och påstod att dom hade nästa Facebook, dom verkar se världen i ett extremt svart/vitt perspektiv, allting är allt eller inget, antingen är saker skitbra eller skitdåligt, det finns lixom inga steg däremellan. Deras egna idéer är såklart världsbäst (trots att dom i princip säger att dom vill göra en exakt kopia av Facebook, fast grönt), medans andras projekt är totalt jävla värdelösa.

Tex, skulle man säga till dom att ens egna projekt hade potential omsätta 5 miljoner kr/år så skulle dom antingen bara hånskratta eller slänga ut sig: "fyfan vad värdelöst", "varför slösar du ens tid på ett sån liten skitsida när du kan bli miljarder med mig" osv osv och ofta ännu mer nervärderande kommentarer. Samma sak varje gång, jag själv är nöjd med mat för dagen & tak över huvudet, allt extra är bara en bonus, men det verkar inte dessa personer förstå, för enligt dom måste man tydligen omsätta minst 50 miljoner kr/mån, allt annat är tydligen så sjukt jävla värdelöst dåligt att dom konstant måste spy galla över alla som är under den gränsen & inte ens i deras vildaste fantasi kan dom förstå varför folk utvecklar projekt med potential under 50 mille i månaden. Helt sjuk inställning vissa har. Alla dessa nervärderande kommentarer man får i mail eller SMS (från dom som luskar fram privattelen) osv osv, sjukt drygt att vara mottagare, tappar motivationen rejält, sjukt svårt att hålla energin uppe osv osv, så någon mer som råkar ut för dessa personer lite då & då, kör ni bara ignore eller?

Sista stycket är också en liten del i varför jag ogillar alla som direkt säger "Du är en idiot om du försöker konkurrera med etablerade tjänster, du skall vara glad om du ens får 1 medlem i en nisch av en nisch av en nisch", vissa kastar helt enkelt ut extremt nervärderande kommentarer såfort någon person ens hintar om att dom skall försöka göra något i samma nivå som etablerade tjänster. När vissa visar upp sin tjänst så är prio 1 för vissa kritiker att alltid berätta för folk att dom skall nischa sig, att uppmana till försök att förbättra tjänsten, att utveckla något unikt, att ens bry sig en gnutta kommer extremt långt ner på vissa kritikers lista, om det ens är med på listan överhuvud taget.

Jag vet inte, är det rädslan att misslyckas? Vad händer om man försöker? Investeringskapital är ett hinder för dom flesta att konkurrera med, givetvis är kapital alltid ett hinder men utöver det? Vad händer om man misslyckas? Går världen under? Bryter man benet, kommer staten & burar in en, blir man utpekad, utskrattad, kölhalad eller kommer samhället att rulla fram giljotinen på torget om man misslyckas? Efter misslyckandet, är allt då över? Man har troligen investerat i infrastruktur eller VPS:er, så misslyckas du, då kan du testa en nisch, eller flera nischer, din kodbas kan användas till flera saker på en & samma gång, gör mer än 1 försök, gör olika försök, modifiera din idé, men att ge upp med en fair and square konkurrens innan du ens försökt, ja risken finns att du misslyckas men inget ont händer & du har 1000000000-tals försök till på dig innan livet är över.

Senast redigerad av JesperA den 2014-06-29 klockan 15:27
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017