Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur avgöra om ett certifikat är korrekt och giltigt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-02-24, 17:36 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Standard Hur avgöra om ett certifikat är korrekt och giltigt?

Som rubriken antyder så undrar jag hur sjutton jag ska kunna avgöra om ett certifikat är giltigt eller inte? Hur tusan ska en vanlig användare kunna avgöra det? Jag har trots allt ca 35 års erfarenhet av datorer och 25 års yrkeserfarenhet av systemutveckling.

Kod:
Utfärdat till: javadl-esd-secure.oracle.com

Utfärdat av: GeoTrust SSL CA

Giltigt från 2013-05-28 till  2014-06-01

Så vitt jag kan bedöma så kan detta certifikat komma från precis vem som helst med en dator och internetuppkoppling.

Kod:
Information om återkallande av säkerhetscertifikat för den här platsen är inte tillgänglig. Vill du fortsätta?

Senast redigerad av Conny Westh den 2014-02-24 klockan 17:42
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-24, 17:50 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Certifikatet är utfärdat till den domän som det står. Utfärdarna ställer vissa krav på verifiering när man ber om ett certifikat så du kan vara tämligen säker att det är Oracle som står bakom - eller i alla fall den som kontrollerar domänen oracle.com.

CRL-felet (Certification Revocation List) som du får ser jag också ofta med just Java.. Jag har inte undersökt det närmare utan tror det löste sig med Java 7 Update 51.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-24, 17:54 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Enligt http://www.sslshopper.com/ssl-checke...ure.oracle.com är allt ok med det cert.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-24, 21:17 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har aldrig hört talas om utfärdaren av certifikatet! Vad är det för kufar?

Hur vet jag att programmet kommer från Oracle, jag har inte gått in på Oracles webbsida, utan helt plötsligt dyker det upp en dialogruta på min dator där jag ska installera ett certifikat som jag inte litar på.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-24, 22:15 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har aldrig hört talas om utfärdaren av certifikatet! Vad är det för kufar?
En av de största utfärdarna. Ägs nu av Symantec, var förut en del av Verisign.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-24, 22:16 #6
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har aldrig hört talas om utfärdaren av certifikatet! Vad är det för kufar?
GeoTrust ägs av Symantec. En av världens största och mest populära SSL-utfärdare. Jag har använt dem i över 10 år.

Clarence var ett par sekunder snabbare..... :-)
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-24, 22:49 #7
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Din dator har en lista med godkända utfärdare ( som uppdateras ibland via t.ex. Windows Update) som t.ex. verisign, globalsign m.fl. Din dator litar på att deras rutiner för att sälja certifikat till andra är pålitliga (vilket jag anser att de egentligen inte är ) och då får man ingen varning för ett sånt ssl certifikat. Har du tillverkat ett eget certifikat ja då måste du lägga till ditt eget system som godkänd root certifikat utfärdare för att få bort varningar.

Din dator håller även en lista på opålitliga certifikat /ett flertal registrerade till i Microsofts namn) bl.a. från innan rutinerna för att dela ut blev strikta så att vem som helst kunde beställa ett certifikat hur som helst.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-24, 22:50 #8
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Ett tydligare svar på själva frågan: Du behöver inte avgöra om ett certifikat är korrekt, din dator gör det åt dig, därför måste datum/tid vara korrekt på din dator så den vet när det går ut.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-02-25, 01:07 #9
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
För att hitta certifikathanteraren på din dator, sök efter: certmgr.msc
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-23, 09:26 #10
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Det är ganska komplicerat, och jag kan inte alla detaljer själv, men lite förenklat så fungerar det ungefär såhär:

1) Du försöker ansluta till en server vars kommunikation är krypterad med SSL
2) Du laddar hem ett certifikat ifrån servern
3) Certifikatet kan ha en hel kedja med certifikat "över sig", där varje certifikat är signerat av certifikatet strax över sig i kedjan
4) Certifikatet längst upp i kedjan kan mycket väl vara det enda certifikatet, då är det ett så kallat "självsignerat" certifikat
5) Varje certifikat har en hel massa metadata instoppade, t.ex. giltighetstid, vad det får användas för (t.ex. autentisering, signering, kryptering, utfärdande av undercertifikat osv.), vilken/vilka domäner/personer/datorer/annat det är giltigt för, samt om det finns någonstans där man kan kolla upp ifall certifikatet är tillbakadraget (CRL/OCSP, i regel på någon webbserver någonstans i världen.)
6) Du kollar upp mot en lista med betrodda certifikat du redan har på datorn om några certifikat i den här kedjan är betrodda, och för vilka ändamål de är betrodda att användas. Dessutom kontrolleras giltighetstiden. Om certifikatet har information om någon server där man kan kontrollera att certifikatet är giltigt (eller snarare, att det inte förklarats ogiltigt) fortfarande så kontaktas den servern.
7) Om kedjan verkar hålla, dvs. att man hittar ett betrott certifikat med rätt att utfärda undercertifikat, och alla certifikat från där och neråt till det certifikat din server vill använda uppfyller alla villkor för att de ska vara giltiga, och det sista certifikatet får användas för att kryptera den här kommunikationen, så förklaras alltihopa giltigt.

Som ni ser så finns det ganska många steg där det kan bli problem, t.ex:

1) Fel giltighetstid (antingen gammalt certifikat, eller felaktig klocka)
2) Inget certifikat är betrott (På Windows så har Windows en lista som uppdateras ifrån Windows Update, samt man har möjlighet att själv lägga in certifikat, antingen per användare eller för hela datorn. På Linux finns någonting liknande. Java lever i en egen värld, och har dels en systemglobal lista, dels kan man definera helt egna listor för enskilda applikationer.)
3) CRL/OCSP går inte att kontakta (t.ex. ingen internetuppkoppling/brandvägg.) En vanlig lösning är att många stänger av den här funktionen pga prestandaproblem, nackdelen är dock att man tappar en del säkerhet då man tagit bort möjligheten att "döda" certifikat som har kommit på villovägar
4) Certifikatet försöker användas för ett ändamål det inte är utfärdat för (t.ex. autentisering när ska enbart ska användas för kryptering av kommunikation)
5) Certifikatet försöker användas för fel domän
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017