Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att rodda ett stort system själv...!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-09, 18:16 #1
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Tack för input! Jag har rätt bra överblick över kostnader för systemet, vilket under 100 kunder nog förbli vad det är idag, vilket är billigt då jag har en avbetald dedikerad server det tuffar på nu. Dock tänkt lägga det på en separat VPS (bort från mina övriga kunders hemsidor). En VPS man kan skala upp i kraft vid behov.

Rent tekniskt runt Varnish mm så tror jag inte det är något jag vill applicera på varken server eller ramverket. Har inte för den delen någon erfarenhet. Men kommer prestandaproblem vet jag iaf att varnish är the shit. Dock är mycket av systemet bakom inloggning och då vet jag inte hur optimalt cache av den typen är. Jag har dock oavsett hyffsad cache-hantering redan via det php-ramverk jag använder.

SLA är även inget jag hittills arbetat med, men man lär ju få läsa igenom de krav som ingår i sådant. Tror de flesta bokningssystem jag sett inte visar upp några direkta SLA-liknande dokument. Man liksom köper det man köper och förväntar sig 99.9% uptime och att systemet inte buggar ur, vilket är vad jag kommer bemöta mig mycket för att möta. Men självklart, stora kunder kan mycket väl kräva SLA.

Mitt problem ligger väl i att jag inte har någon erfarenhet att drifta ett system på detta sätt. Erfarenheten av när 100 kunder står ev. har en bugg som tar x timmar att lösa osv. 1 man = mycket ansvar. Speciellt då ett bokningssystem innehåller mycket persondata, transaktioner mm.

Inte rädd, men man får väl inse utmaningen
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-10, 09:04 #2
jchris jchris är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 3
jchris jchris är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 3
Hej.
En sak som ingen nämnt ännu är att betalande kunder ställer krav på anpassningar och vidareutveckling. Det finns alltid små skillnader i olika kunders verklighet och det du säljer är inte produktens specifikation per idag utan känslan av en fungerande lösning på kundens behov.
Att inte uppfylla de förväntningarna kan ge en hel del kritik och skitsnack som förstör det lugna företagandet vid sidan av.
jchris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017