FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag försöker skapa ett diagram som visar utvecklingen kvartal för kvartal men mitt tålamod med Excel är slut. Har vi nån Excelkung här som kan fixa ett dokument som ser ut som den bifogade bilden men med linjer istället för staplar? Notera de dubbla raderna (etiketterna i botten).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Något som detta.
Inget jättesnyggt men du kan fixa runt med det lite tills då får ordning på det, annars hör bara av dig. https://docs.google.com/spreadsheet/...Xc&usp=sharing edit: när jag läser igen är jag inte riktigt säker på hur du menar med linjer? Et linjediagram? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oj, sorry. Jag menar förstås att jag skulle vilja ha det som ett linjediagram. Ser att det inte är helt lätt att förstå det med min formulering.
![]() Sedan tidigare har jag ett linjediagram som ser ut ungefär som jag vill ha det men i det arket är det bara år som visas. Nu vill jag ju visa kvartalen och år i de nedre etiketterna på samma sätt som på bilden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ok,
Jag vet inte riktigt om jag fått det rätt men filen har 2 olika linjediagram. En "vanlig" och en "staplad" kolla om det är något du kan ha någon hjälp med när du ändrar lite i värdena https://docs.google.com/spreadsheet/...nc&usp=sharing |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Borde vara noll problem om man får tillgång till orginaldatan
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för att du tar dig tid.
Jag är dock kass på att formulera mig idag. Det positiva är att jag har fått till det som jag vill ha det och det var pinsamt enkelt. ![]() Istället för att repetera åren i min data skriver jag det bara för Q1-raderna. Sedan när jag väljer vilka celler som ska utgöra etiketterna för x-axeln nedtill blir det automatiskt rätt - dvs ingen upprepning - eftersom årtalen bara återfinns en gång. Förut hade jag problem med att det blev plottrigt när årtelet repeterades efter varje kvartal. Det sista jag gjorde var att vänsterjustera texten. Ibland komplicerar man saker och ting i onödan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|