FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror det handlar mycket om felanvändning av ordet tjänst, samt om man ska hålla sig till de engelska eller svenska termerna.
Huvudrubriken för allt är Cloud Computing, se: ju http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_c...Service_models Och där framgår ju vilka olika service modeller som inbegrips i Cloud Computing, IaaS, PaaS osv Om sen Cloud Computing översätts till Molntjänst på svenska så är det ju ok för mig. Men tjänst som svensk översättning på computing upplevs ju för mig som lite lustig översättning dock ![]() Senast redigerad av Danielos den 2013-11-28 klockan 14:35 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl snarare du som använder ordet tjänst felaktigt. Allting webbhostingföretag erbjuder kunder är ju tjänster? Undantaget är väl om man skulle sälja en fysisk server.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Senast redigerad av Danielos den 2013-11-28 klockan 14:54 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Att skapa en ordlista och definitionsvärld från en endaste artikel på en crowdsourcad sajt är kanske inte alltid så klokt...
Faktafel på Wikipedia är otroligt vanligt. Fokus-skillnader, och därmed helt olika intryck, mellan olika versioner av Wikipedia är norm.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag hävdade inte att sidan i fråga hade faktafel. Jag har inte läst den och kommer inte läsa den. Andra stycket var min motivation till ställningstagandet i första.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Fast frågan kvarstår, från var och på vilket sätt ska vi skapa oss en ordlista och definitionsvärld då? För det enda vi har lyckats med hittills i tråden är att säga att molnjänster ska bestå av servrar på olika fysiska platser och säga emot det mesta jag har sagt hittills.
Senast redigerad av Danielos den 2013-11-28 klockan 20:51 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Orden kan väl innebära olika för olika personer. Många ser nog ett vanlig webbhotellskonto eller en enkel vps som en molntjänst. Själv tänker jag att molntjänster är en mer avancerad variant av vanlig hosting där man inte riktigt vet vilken burk själva tjänsten ligger på oavsett det är olika hallar eller om burkarna står intill varandra. i praktiken där IP-adresserna kan hoppa mellan olika burkar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att gå efter Wikipedia-artiklar känns ju inte så lämpligt, nej
![]() För mig är exempelvis AWS en riktig molntjänst. Däremot tycker jag nästan det blir lite löjeväckande när dessa svenska företag marknadsför sina varianter, i synnerhet när inte ens kvalificerade personer som är såväl insatta som verksamma i webbhotellsbranschen själva kan säga vad som menas ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Är du speciellt förvånad? Det finns väl idag ingen webbhotellsägare som själv har relevant utbildning, som kanske är civilingenjör eller liknande?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|