Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är molnhosting?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-28, 14:31 #1
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Jag tror det handlar mycket om felanvändning av ordet tjänst, samt om man ska hålla sig till de engelska eller svenska termerna.

Huvudrubriken för allt är Cloud Computing, se: ju http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_c...Service_models

Och där framgår ju vilka olika service modeller som inbegrips i Cloud Computing, IaaS, PaaS osv
Om sen Cloud Computing översätts till Molntjänst på svenska så är det ju ok för mig. Men tjänst som svensk översättning på computing upplevs ju för mig som lite lustig översättning dock

Senast redigerad av Danielos den 2013-11-28 klockan 14:35
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-28, 14:35 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Jag tror det handlar mycket om felanvändning av ordet tjänst, samt om man ska hålla sig till de engelska eller svenska termerna.
Det är väl snarare du som använder ordet tjänst felaktigt. Allting webbhostingföretag erbjuder kunder är ju tjänster? Undantaget är väl om man skulle sälja en fysisk server.
Oläst 2013-11-28, 14:41 #3
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är väl snarare du som använder ordet tjänst felaktigt. Allting webbhostingföretag erbjuder kunder är ju tjänster? Undantaget är väl om man skulle sälja en fysisk server.
Jag förstår mycket väl vad alla menar med tjänster, och att rubbet kan ses som tjänster, men det var inte riktigt det jag ville säga, utan mer skillnaden mellan olika Molntjänster, vad gäller vad som ingår. Tittar man på http://sv.wikipedia.org/wiki/Datormoln när det gäller Datormoln (Molntjänst är samma som Datormoln på wikipedia) så saknas ju isf Molnhosting där så då borde ju någon uppdatera artikeln iaf

Senast redigerad av Danielos den 2013-11-28 klockan 14:54
Oläst 2013-11-28, 20:28 #4
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Administratör

Att skapa en ordlista och definitionsvärld från en endaste artikel på en crowdsourcad sajt är kanske inte alltid så klokt...

Faktafel på Wikipedia är otroligt vanligt. Fokus-skillnader, och därmed helt olika intryck, mellan olika versioner av Wikipedia är norm.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-28, 20:32 #5
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Att skapa en ordlista och definitionsvärld från en endaste artikel på en crowdsourcad sajt är kanske inte alltid så klokt...

Faktafel på Wikipedia är otroligt vanligt. Fokus-skillnader, och därmed helt olika intryck, mellan olika versioner av Wikipedia är norm.
Fast det tjänar väl inte speciellt mycket till att hävda att det finns fakta fel på den aktuella sidan på wikipedia utan att specificera vad? Samt vilken ordlista och definitionsvärld ska vi förhålla oss efter, redogör gärna för den.
Oläst 2013-11-28, 20:35 #6
Administratör

Administratör

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Fast det tjänar väl inte speciellt mycket till att hävda att det finns fakta fel på den aktuella sidan på wikipedia utan att specificera vad? Samt vilken ordlista och definitionsvärld ska vi förhålla oss efter, redogör gärna för den.
Jag hävdade inte att sidan i fråga hade faktafel. Jag har inte läst den och kommer inte läsa den. Andra stycket var min motivation till ställningstagandet i första.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-28, 20:45 #7
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Fast frågan kvarstår, från var och på vilket sätt ska vi skapa oss en ordlista och definitionsvärld då? För det enda vi har lyckats med hittills i tråden är att säga att molnjänster ska bestå av servrar på olika fysiska platser och säga emot det mesta jag har sagt hittills.

Senast redigerad av Danielos den 2013-11-28 klockan 20:51
Oläst 2013-11-28, 21:27 #8
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Orden kan väl innebära olika för olika personer. Många ser nog ett vanlig webbhotellskonto eller en enkel vps som en molntjänst. Själv tänker jag att molntjänster är en mer avancerad variant av vanlig hosting där man inte riktigt vet vilken burk själva tjänsten ligger på oavsett det är olika hallar eller om burkarna står intill varandra. i praktiken där IP-adresserna kan hoppa mellan olika burkar.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-28, 22:52 #9
Supermoderator

Supermoderator

Att gå efter Wikipedia-artiklar känns ju inte så lämpligt, nej Däremot så måste ju City Network, GleSys och FS Data kunna ge sina definitioner av vad molnhosting är? Man marknadsför ju ändå sådana i sin verksamhet. Om man inte kan eller vill definiera det man säljer så är det ju väldigt märkligt minst sagt. Ifall man som tony-axbyte nämner ser ett vanligt webbhotellskonto eller en enkel vps som en molntjänst så erbjuder ju varenda webbhotell molnhosting, bara det att de inte väljer att använda detta tydligen ganska intetsägande och förvirrande begrepp.

För mig är exempelvis AWS en riktig molntjänst. Däremot tycker jag nästan det blir lite löjeväckande när dessa svenska företag marknadsför sina varianter, i synnerhet när inte ens kvalificerade personer som är såväl insatta som verksamma i webbhotellsbranschen själva kan säga vad som menas
Oläst 2013-11-28, 23:04 #10
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Däremot tycker jag nästan det blir lite löjeväckande när dessa svenska företag marknadsför sina varianter, i synnerhet när inte ens kvalificerade personer som är såväl insatta som verksamma i webbhotellsbranschen själva kan säga vad som menas
Är du speciellt förvånad? Det finns väl idag ingen webbhotellsägare som själv har relevant utbildning, som kanske är civilingenjör eller liknande?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017