Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


active24 galen bindningstid

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-21, 17:17 #41
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ja finns enstaka undantag, men nu pratar vi inte om avtal på på 10 år som måste sägas upp ett visst klockslag under en viss tid för det inte ska förlängas med 20 år till.
Om man inte kan se intresset för kunden att behålla tjänsten så är det mycket snabbare oskäligt. T ex för en tjänst som man uppenbart ej nyttjas i dagsläget.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 17:27 #42
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Om man inte kan se intresset för kunden att behålla tjänsten så är det mycket snabbare oskäligt. T ex för en tjänst som man uppenbart ej nyttjas i dagsläget.
Är ju inte leverantörs problem om kund inte vill vara kvar längre, borde han tänkt på innan.

Ofta får man ju rabatt vid längre avtal, så om kund väljer 5 år för få bättre pris är det rimligt leverantör ha rätt till ersättning under 5 år.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 17:57 #43
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jo leverantör kan leverera tjänsten, är ju du som kund som flyttar den. Så går inte bestrida något där. Dock kan leverantör kräva dig på pengar för avtalsbrott.
Jag tvivlar på att du kan något om domänhantering öht
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-21, 18:12 #44
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av rauthing Visa inlägg
Jag tvivlar på att du kan något om domänhantering öht
Jo jag vet mycket väl hur det funkar, men du har noll koll på företag och juridiska frågor på avtal.

Samma sak om du hyr en parkeringsplats för 3 år med avtal kan du inte hävda att du inte ska betala bara för du flyttat bil till en ny leverantör av parkeringsplatser.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-22, 01:10 #45
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
rauthing rauthing är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jo jag vet mycket väl hur det funkar, men du har noll koll på företag och juridiska frågor på avtal.

Samma sak om du hyr en parkeringsplats för 3 år med avtal kan du inte hävda att du inte ska betala bara för du flyttat bil till en ny leverantör av parkeringsplatser.
Jag har företagsekonomi som biämne i min systemvetarexamen och läste också en del juridik, t ex IT-rätt.

Det du inte verkar förstå är att parkeringsplatsen/domänen är betald i förväg, om det så är 1, 3 eller 100 år, skillnaden är att när du byter registrar och inte parkeringsplats, så behöver du inte betala för domänen på 1,3 eller 100 år, för det har du redan gjort. Däremot lär du få betala för din nya parkeringsplats (och hos vissa webhotell även bogseringen av bilen dit fast du kör bilen dit själv).

Kalla hellre hostingen för parkeringsplats.

Köp av domännamn, det är närmast att likna med en personlig regskylt, inget säger att du måste ha den på en viss bil en viss tid, utan du får när du köper en ny bil sätta den på den nya.
rauthing är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-23, 10:56 #46
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av rauthing Visa inlägg
Jag har företagsekonomi som biämne i min systemvetarexamen och läste också en del juridik, t ex IT-rätt.

Det du inte verkar förstå är att parkeringsplatsen/domänen är betald i förväg, om det så är 1, 3 eller 100 år, skillnaden är att när du byter registrar och inte parkeringsplats, så behöver du inte betala för domänen på 1,3 eller 100 år, för det har du redan gjort. Däremot lär du få betala för din nya parkeringsplats (och hos vissa webhotell även bogseringen av bilen dit fast du kör bilen dit själv).

Kalla hellre hostingen för parkeringsplats.

Köp av domännamn, det är närmast att likna med en personlig regskylt, inget säger att du måste ha den på en viss bil en viss tid, utan du får när du köper en ny bil sätta den på den nya.

Fel igen, avtalstid är inte samma sak som att det nödvändigtvis är förskottsbetald. En parkeringsplats kan ha 5 år avtal där du betalar per månad eller per år. Eller möjligen 5 år direkt.

Samma sak med en domän kan du ha avtal på kanske 3 år där du betalar per årsvis och domän förnyas årsvis.

Finns inget som säger att en domän måste förnyas 3 års period direkt, samtidigt om man går tillbaka en tid kunde bara SE registreras 1 år per gång endast.

Samma sak om du har att avtal för telefoni med avtalstid, du kan portera ditt nummer till ny leverantör innan avtalstid går ut. Men du kan inte säga att du inte tänker betala bara för du inte längre kan använda din telefoni för du flyttat nummer till ny.

Du blir fortfarande tvungen betala hos gamla leverantör för du fortfarande ha avtalstid. Att flytta en domän eller ett nummer är en sak du gör som inte påverkar bindna avtal.

Sedan alla säljer inte domäner med förlust, och har du ett avtal för en domän för visst antal år med ett pris så är du skyldig betala det priset under avtalsperioden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017