Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lag för att använda FRAME?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-21, 10:57 #11
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Xamda: Juridiskt sätt så är det tillåtet i Sverige. Dock har det inte prövats i högre instans än tingsrätten i Sverige.

Så fortfarande tycker jag det är en etisk fråga.
Däremot så säger inte TS vilken typ av sidor tänkte länka.

Enligt Wikipedia:
Citat:
In large part, linking and framing are not held to be copyright infringement under US and German copyright law, even though the underlying Web pages are protected under copyright law. Because the copyright-protected content is stored on a server other than that of the linking or framing person (it is stored on the plaintiff's server), there is typically no infringing "copy" made by the defendant linking or framing person (as may be essential), on which to base liability. Some European countries take a more protective view, however, and hold unauthorized framing and so-called deep linking unlawful.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 11:02 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Äh, jo, det kan mycket väl vara intrång i upphovsrätten - du drar ju nytta av material någon annan publicerat för egen vinning.

Självklart får man inte ta annans innehåll och inkorporera i sin egen sida. Upphovsrättsinnehavaren har ju inte givit dig tillstånd att använda dennes innehåll för dina ändamål.

Jag skulle personligen aldrig acceptera att någon tog mitt innehåll och publicerade under eget namn, även om det hämtas från min server.

Förstår inte hur ni skulle få det till att vara tillåtet?
Fast nej, är besökarens dator som visar innehåll.

En frame är bara en länk, så ägaren av sidan skickar inte ett skit från sin sida. Så i princip så är det besökaren som möjligtvis inte har rättigheten kolla på innehållet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 11:02 #13
iws iws är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2012
Medlem

I just detta fallet så handlar det om en blogg som jag använder en bloggportal för. Och nu ville jag få tillgång till ett lättare domän om inget stoppar mig. Via en frame då. Detta är också varför jag inte tycker att det är speciellt oetiskt.

Senast redigerad av iws den 2013-10-21 klockan 11:05
iws är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 12:25 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av iws Visa inlägg
Okej, det var lite det här jag oroade mig för. Men jag undrar ändå varför man kan använda frame om det inte ens är lagligt. När kan man behöva sätta sin egen webbsida i frame? Man kan väll då lika gärna koda in det istället om du förstår vad jag menar.
Det säljs knivar i butik också men det är inte tillåtet att hugga ihjäl någon med kniv ändå eller ens rispa lite på någon. Det är naturligtvis också lagligt att använda frames så länge du inte gör någonting olagligt. Att använda frames var som du kanske vet populärt på den tiden då man i princip bara hade html att röra sig med på nätet. Det används fortfarande på gamla sajter eller av exempelvis webbhotell för parkeringssidor.
Oläst 2013-10-21, 12:39 #15
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är naturligtvis också lagligt att använda frames så länge du inte gör någonting olagligt.
Definitionen av vad som är lagligt eller inte är det som jag inte har riktigt koll på. Säg att jag har en blogg hos en bloggportal och vill sätta bloggen i en ram. Är detta straffbart? Menar du olagligt innehåll (i "bloggen") eller att min sida kan vara något man ser som plagiat eftersom jag inte konkret äger bloggen utan det gör bloggportalen.
Oläst 2013-10-21, 14:15 #16
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Har du läst dina användarvillkoren för bloggportalen? Kan tänka mig att de inte vill att bloggar ska visas utan deras "utanpåverk" och under deras adress - de har väl också någon affärsidé om hur de ska få in pengar.

Andra som Youtube vill ju gärna att deras innehåll ska visas i frame - på deras vis så att det bl a framgår varifrån videon kommer
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 14:39 #17
Medlem

Medlem

Jag har precis sänt ett mail till min bloggportal med frågan. Nu väntar jag svar och vill ha en eventuell lösning ifall de säger nej.

Det här med vidarebefodring (www.mittnamn.se kommer till www.mittnamn.devote.se) hurvida är det tillåtet? Är det frittfram att länka hur som helst eller måste man fråga där också..?
Oläst 2013-10-21, 14:54 #18
Ciffans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Ciffans avatar

Om du äger/har "förfoganderätten" över domänen "mittnamn.se" och vidarebefordrar/dirigerar trafiken dit till en adress på en domän du inte äger, t ex konto på en blogg, DN:s förstasida eller något annat så kan inte jag se några problem med det
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-21, 15:54 #19
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Om det nu är din egna blogg - varför flyttar du inte bara till din egen domän på eget webbhotell och så är saken löst utan du begår något olagligt eller etiskt tvivelaktigt...?
Oläst 2013-10-21, 16:28 #20
Medlem

Medlem

Domänen ligger redan på mitt webbhotell men jag äger ju inte bloggen eftersom det gör bloggportalen det är därför jag undrar. Nu var dock detta bara ett exempel även om det framgick som något annat i mitt tidigare inlägg det var bara en bra jämförelse. Ville därför veta regler kring frames andra alternativ finns inte i detta fall förutom dirigering som jag måste söka upp lite mer information kring. Tack för svaren
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017