Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När annonsörer inte betalar...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-09-26, 08:48 #1
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
Standard När annonsörer inte betalar...

Skulle det inte kunna vara en idé om alla affiliates som tycker de blivit orättvist behandlade (kanske inte fått betalt etc), blir medlemmar i ett fackförbund, hör av sig till deras juridiska hjälp och säger att man vill att de ska hjälpa till? Då borde de kunna driva på så att affiliatenätverken och deras annonsörer skärper sig tänker jag... vad tror ni?

Hälsningar,
Jakob

ps. Jag jobbar som konsult för Unionen och vet att man får prova på ett medlemskap 3 månader kostnadsfritt. Så det behöver ju inte kosta något heller.
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-26, 10:02 #2
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Om du syftar på att vissa annonsörer inte betalar så kan det vara värt att veta att även affiliatenätverket inte får betalt...
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-26, 10:35 #3
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
jensplan jensplan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 153
Det kan också vara så att affiliatenätverk inte riktigt prioriterar att driva in skulderna eftersom de alltid har pengar i kassan, eller inte vill bråka med stora "viktiga" kunder.

Som liten affiliate så kan de där pengarna vara livsviktiga, eller i alla fall påverka maten på bordet...

Jag tror många små affiliates ständigt kollar på tryggare inkomster eftersom affiliatepengarna är så osäkra. Det gäller att affiliatenätverken tar ansvar.

Men vad vet jag -det finns ingen som riktigt gått till botten med det här känner jag.
jensplan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-26, 20:53 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Släpp dessa annonsörer som inte betalar. Stäng av annonsen så är problemet löst. Det kostar för mycket att hålla på att tjafsa om småbelopp. Gör mer affärer med de som betalar bra i stället. Slösa inte tid och energi på dåliga affärer, gå vidare i livet....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-26, 22:07 #5
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Adtraction och Euroads har väl utbetalningsgaranti. Så de betalar även om annonsören inte betalar? Hade varit trevligt om alla bolag hade de.

Sen finns det ju en del sol-o-vårare som dyker upp hos de mindre aktörerna och någon månad senare försvinner bort igen utan att betala..

För min del är jag helnöjd så länge affiliatebolagen har rent mjöl i påsen. Om något av dessa bolag bluffar och vägrar kompensera eller att be om ursäkt, tycker jag de förtjänar och ska hängas ut. På så vis slipper andra gå på en nit.

Men som tur är tycker jag att de flesta affiliatebolagen verkar sköta sig väldigt väl!
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-27, 09:08 #6
tap1ons avatar
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
tap1on tap1on är inte uppkopplad
Medlem
tap1ons avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 276
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Släpp dessa annonsörer som inte betalar. Stäng av annonsen så är problemet löst. Det kostar för mycket att hålla på att tjafsa om småbelopp. Gör mer affärer med de som betalar bra i stället. Slösa inte tid och energi på dåliga affärer, gå vidare i livet....
Om det är en annonsör man skickat trafik för några hundra tusen då? Det kan vara svårt att veta innan om annonsören kommer betala eller inte, det är mycket som kan hända.

Något jag fortfarande inte förstår är att inget av de svenska nätverken så vitt jag vet tar på sig risken och alltid betalar sina affiliates vare sig annonsören gör det eller ej. Vad är poängen med att nätverken ska finnas emellan affiliates och annonsörer och ta en % på allting. Inte direkt som att det är svårt att sätta upp egen tracking idag och köra annonsörer direkt. Tycker helt klart att svenska affiliatenätverk borde ta sig en titt utomlands och anpassa sig efter marknaden.
tap1on är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-27, 10:30 #7
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 337
Som sagt:

http://blogg.adtraction.com/adtracti...alningsgaranti

Men vet inte med säkerhet om några andra kör med detta.
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-27, 13:40 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
Något jag fortfarande inte förstår är att inget av de svenska nätverken så vitt jag vet tar på sig risken och alltid betalar sina affiliates vare sig annonsören gör det eller ej. Vad är poängen med att nätverken ska finnas emellan affiliates och annonsörer och ta en % på allting. Inte direkt som att det är svårt att sätta upp egen tracking idag och köra annonsörer direkt. Tycker helt klart att svenska affiliatenätverk borde ta sig en titt utomlands och anpassa sig efter marknaden.
Det är inte svårt att skära bröd eller diska heller men ändå köper många färdigskivat bröd och diskmaskin

Vilka affiliatenätverk jämför du nu? Du får nog vara lite mer konkret, det går inte att jämföra ett stort internationellt nätverk med en liten svensk aktör. Det är helt olika förutsättningar för dessa.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-27, 17:11 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tap1on Visa inlägg
Om det är en annonsör man skickat trafik för några hundra tusen då? Det kan vara svårt att veta innan om annonsören kommer betala eller inte, det är mycket som kan hända.

Något jag fortfarande inte förstår är att inget av de svenska nätverken så vitt jag vet tar på sig risken och alltid betalar sina affiliates vare sig annonsören gör det eller ej. Vad är poängen med att nätverken ska finnas emellan affiliates och annonsörer och ta en % på allting. Inte direkt som att det är svårt att sätta upp egen tracking idag och köra annonsörer direkt. Tycker helt klart att svenska affiliatenätverk borde ta sig en titt utomlands och anpassa sig efter marknaden.
Om affiliatorn ska ta den ekonomiska risken så måste de ta betydligt större mellanskillnad för att klara att ta på sig den ökade risken om de ens har finansiell kapacitet att göra det över huvud taget. Så i slutändan får siteägaren mindre pengar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-09-30, 11:55 #10
SmartResponses avatar
SmartResponse SmartResponse är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 40
SmartResponse SmartResponse är inte uppkopplad
Nykomling
SmartResponses avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 40
Tänkte jag skulle flika in om att Smart Response också alltid gör utbetalningar till sina publishers oavsett när/om vi får betalt av våra advertisers.
Fast Smart Response ju iofs inte ett svenskt nätverk utan ett danskt.

Tyvärr är vi kanske inte så välkända på den svenska marknaden än, men det är något vi jobbar på. Vi har ändå funnits på marknaden sen 1999 så vi har kompetensen.
SmartResponse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017