Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Angivet pris på webshop, 0kr?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-07, 12:07 #11
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 158
Grundfrågan är egentligen när det finns ett upprättat avtal gällande köpet, rent juridiskt så är det alltid frågan om ett avtalsförhållande vid köp även vid köp av 2L mjölk på ICA då inträder att avtal vid kassan.

Om du går i en vanlig butik och ska handla ser en vara för X:- går till kassan och där får du besked att denna är felmärkt och faktiskt kostar 2X:- så har butiken rätt att justera priset i kassan. Du som köpare har naturligtvis rätt att avstå från ditt köp, det är vid kassan som rättshandlingen sker så att ett avtal ingås mellan parterna. Det finns rättsfall som ger rätt för en butik att neka ett pris i kassan om det är felmärkt (ska naturligtvis inte jämställas med avsiktligt felmärkt).

När vi talar om distansköp via webshop så är ju frågan när rättshandlingen blir fullbordad och ett avtal om köp är upprättat av båda parter. Om jag ser en vara i webbutiken beställer och betalar i kassan så är det nog inte att betrakta som en slutförd rättshandling och avtal är upprättat. Om däremot butiken efter detta går vidare och faktiskt sänder varan till dig för det pris som du accepterade i webshopen och redan betalt, detta bör rimligen betraktas som en slutförd rättshandling där båda parter ingått ett avtal om köp.

Mycket av detta regleras i avtalslagen och den är inte direkt ny, fyller snart 100 år :-), men jag skulle tro att resonemanget ovan gällande när rättshandling inträffar för det som beskrivs i denna tråd är det som skulle gälla vid tillämpande av lagen.

Ska dock bli kul att se hur butiken hanterar det, skickades verkligen varorna och vad händer då om butiken upptäcker sitt fel?
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 12:33 #12
zebras avatar
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
zebras avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
Plingade just på dörren och jag tog emot ett paket med de plagg jag beställt, sammanlagt värde på ca 5500kr.. Jag betalade 50kr för dem.. Ibland ska man ha tur antar jag..
zebra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 18:43 #13
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av zebra Visa inlägg
Plingade just på dörren och jag tog emot ett paket med de plagg jag beställt, sammanlagt värde på ca 5500kr.. Jag betalade 50kr för dem.. Ibland ska man ha tur antar jag..
Grattis (eller vad man nu säger)!

Trist för företaget. De har onekligen en bakläxa att ta tag i.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 23:47 #14
zebras avatar
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
zebras avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
Vill klargöra att det inte vad jag som "orsakat" denna bugg, jag surfade in som vanligt ca 05:00 och skulle kika lite kläder, dem var då listade för 0kr, så jag passade på. Efter kl 6 var kläderna listade med ordinarie pris. Det är ett väldigt stort företag och jag tror inte att dem gått back så mycket då dessa plagg antagligen inte kostar dem mer än 30-40kr att tillverka, om ens det.. Men jag är glad
zebra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-13, 07:06 #15
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Har man inte bättre koll som ehandlare så får man skylla sig själv... Min lilla personliga mening.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-13, 08:16 #16
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Har man inte bättre koll som ehandlare så får man skylla sig själv... Min lilla personliga mening.
Benägen att hålla med. De har kanske redan "lärt sig läxan", eftersom de ändrade så kvickt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-13, 10:44 #17
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Benägen att hålla med. De har kanske redan "lärt sig läxan", eftersom de ändrade så kvickt.
Sen kan man ställa sig frågan om det faktiskt är någon som vet om detta hos ehandlaren ifråga...?

Menar, om det är en större ehandlare så kanske det är "för mycket" som är automatiserat så att ingen ser detta. Inte säkert att t.ex. den som plockar varorna kollar på ordersumman etc.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-13, 12:45 #18
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Sen kan man ställa sig frågan om det faktiskt är någon som vet om detta hos ehandlaren ifråga...?

Menar, om det är en större ehandlare så kanske det är "för mycket" som är automatiserat så att ingen ser detta. Inte säkert att t.ex. den som plockar varorna kollar på ordersumman etc.
Så är det förstås. Det var mer en spekulation från min sida.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017