FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker 50 KSEK är för lite pengar för att fundera på att placera dem på annat sätt än på bankkontot.
Du behöver "kassalikviditet" dvs snabbt tillgängliga pengar som motsvarar kanske 1-2 års omsättning i bolaget för att kunna ha en flexibilitet. Microsoft har ca 2 års likviditet så de kan betala lönerna i två år om de inte har en cent i intäkter på 2 år. Det är en bra tumregel. Men som Jonny skriver kan du placera dem i en räntefond, eller i en likvid aktiefond med bra stabilitet, så du kan sälja dem på några dagars varsel utan att förlora allt för mycket. Men som sagt 50 KSEK är en "pink i nilen" och inte mycket att oroa sig för. Jag kan säga av egen erfarenhet att det är mycket värt att ha likviditet tillgängligt när det kommer affärsmöjligheter eller hot som måste lösas akut. Då är cash-på-kontot bästa lösningen. Jag skulle definitivt låta minst 10 000 kr av pengarna vara kvar på bankkontot (så jag kommer åt dem med VISA-kortet när jag är ute och handlar saker till företaget) och placera resten på ett sparkonto med högre ränta men där pengarna kan göras tillgängliga inom en dag eller två. När du får en likviditet på mer än 300-500 KSEK kan vi diskutera andra lösningar. Själv hade jag över 700 KSEK på mitt företags bankkonto, sen kom det en kundförlust (kund som inte kunde betala och då började bestrida alla fakturor) på 250 KSEK, där jag var tvungen att betala en underleverantör, så då behövdes likviditeten. Sånt kan hända. Du behöver betala företagsförsäkringar , telefonräkningar m.m. och då måste pengarna finna spå kontot. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-26 klockan 13:12 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|