Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mall avtal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-21, 15:58 #1
hobbywebs avatar
hobbyweb hobbyweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 107
hobbyweb hobbyweb är inte uppkopplad
Medlem
hobbywebs avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 107
Standard Mall avtal

Nån som har nån färdig "mall" man kan gå efter när jag ska skriva ett "avtal" med kund gällande jobb på hemsida samt uppdateringsarbete?
Eller var jag kan få tag i en sån?
hobbyweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-21, 17:43 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du kan söka på Hamit99 eller ladda ner det som ett standardavtal här: http://www.stanley.se/avtal/hamit99webb.pdf

Det är gratis att använda och du får kopiera det hur mycket du vill, vad jag förstått.

Men detta är den s.k. ramen, sen behöver du även specificera allt du lovar att göra åt kunden.

Ditt avtal med kunden bör bestå av flera dokument:

- Standardavtalet Hamit-99
- Prislista
- Huvudavtal
- Uppdragsavtal/Avrop

I Huvudavtalet tar du upp:

- Avtalets parter
- Hänvisning till Hamit-99 om allt som inte regleras i detta huvudavtal
- Ta upp allt som du vill ändra på i Hamit-99
- ....


I Uppdragsavtalet tar du upp:

- Specifikation av vad som ska göras i just detta uppdrag
- Hänvisa till huvudavtalet


Du kan slå ihop Huvudavtal och uppdragsavtal och kalla det för uppdragsavtal om du tycker det passar bättre. Du kan även skriva in prisinformation i samma text så får du bara två dokument att hålla reda på.

Om du gör ett enda uppdragsavtal med hänvisning till Standardavtalet så bör du ta med följande rubriker:

- Avtalets parter
- Hänvisning till standardavtalet
- Omfattning (beskrivning av vad som ska göras i stora drag och i detalj)
- Arbetsmetod (Kravhantering, avstämningsmöten, m.m.)
- Tidsramar (om allt går enligt plan)
- Leverantörens åtagande
- Kundens åtagande (utöver betalning)
- Hur ska du redovisa utfört arbete
- Arvode (X kr/tim, eller Y kr fastpris)
- När ska fakturering ske
- Betalningsvillkor (30 dagar netto)
- Dröjsmålsränta
- Påminnelseavgifter m.m.
- Parternas kontaktuppgifter
- Hur ska tvister lösas
- När börjar avtalet gälla (när båda parter undertecknat, med max 7 dagars mellanrum)
- Hur ska ändringar gå till (alltid skriftliga)
- Egenhändiga namnteckningar, med ort och datum

Om skrivningen i standardavtalet är OK ska man INTE ta med det i uppdragsavtalet igen. Det som inte skrivs i uppdragsavtalet eskaleras till standardavtalet och lagstiftningen. Men vill man ändra på något i standardavatlet så måste det uttryckligen med i uppdragsavtalet. Är det något som saknas i standardavtalet så måste man själv lägga till det i uppdragsavtalet.

Och se till att skilja på arvode, fakturering och betalning, det är långt ifrån alla som fattar skillnaderna, men det är tre helt olika saker i avtalet.

Se till att du får med allt som ska levereras, i synnerhet om det gäller fastpris (vid fastpris ingår BARA det som uttryckligen står i avtalet, INGET annat, varken installation, utbildning, garantier eller support, om det inte UTTRYCKLIGEN står i avtalet).

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-21 klockan 17:56
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017