FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Fick jag med hela frågeställningen i rubriken?
Jag är just nu ute efter ett grafiskt ramverk för Java för att bygga klient-applikationer för PC-klientdatorer. Det får gärna vara portabelt mellan olika plattformar eftersom Java i sig är flyttbart. Jag behöver även kunna hantera XML-filer lokalt, anslutning till MySQL och MS SQL-Server men det behöver inte vara samma ramverk. I första hand ska applikationen kunna köras på Windows 7, men även Mac och Ubuntu 12.04 LTS. Jag har kunskap om Java med Swing. Just nu är detta på "utbildningsstadiet" så budgeten är 0. Någon som har tips att ge? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Skit i Java
![]() Java + Mac OS X är inte ett alternativ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nja, jag håller på med en plan att lära mig en rad olika programspråk till den nivå att ja behärskar dem. Jag har Nu kört PHP, Phalanger (PHP Kompilator), Python, Ruby, Open Cobol, allt detta på ca 2 veckor.
Det brukar ta 2-3 dagar att lära mig ett nytt programspråk såtill den grad att jag kan skriva databasapplikationer med dem. Java har jag hållit på med sedan 2006 så för java har jag satt målet lite högre... Men jag har inte 100 koll på alla ramverk som används, därav min fråga.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
När jag satt med Java senast - vilket var ett tag sedan - var det SWT som gällde. Programmen blir inte portabla mellan olika plattformar eftersom man måste kompilera för respektive plattform, dvs man får separata jar-filer för OSX, Windows och Linux. Fördelen är att gränssnittet känns och ser ut som vanligt jämfört med Swing som ser ut som crap och ger en allmänt sämre användarupplevelse.
För databasanrop har du ju JDBC eller JPA och Xml-stöd finns ju i standardramverket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
har dock själv ingen erfarenhet av dessa 2. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det dräller inte av nya ramverk för Java, utan det är de gamla som gäller fortfarande. Men det finns ju t.ex. många plugins/tillägg till Swing, som t.ex. MIG Layout Manager (http://www.miglayout.com/).
Sen ska du absolut använda dig av Windowbuilder (http://download.eclipse.org/windowbu...306261200/4.3/) som är gratis och kan generera kod för RCP, SWT, and Swing UI's. Den fungerar mycket bra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|