FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Administratör
|
Du kan göra allt i PHP
![]() https://github.com/ircmaxell/PHPPHP De flesta klagomål verkar rätt passande för PHP .. för 5-15 år sedan (PHP 3-5.2 hade vissa av problemen) beroende på vilka kommentarer. Och då var givetvis inte heller andra språk vad de är idag (eller iallafall inte exempel C# och .NET som ingendera fanns för 15 år sedan ...)
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har PHP någon motsvarighet till Pythons PIP eller Rubys GEM ännu (dvs en pakethanterare) ?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
PECL däremot är för moduler (extensions) av PHP. Till skillnad från PEAR funkar det faktiskt bra trots att dess uppgift är något krångligare. Också varit en källa för communityn att kunna göra ett rejält bidrag till språket då vissa extensions har blivit en del av språket med tiden.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Buhu, min pappa är starkare än din pappa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har nu även testat att installera Netbeans från Oracle och där finns en plugin till IDE-miljön för att köra PHP.
Då får man en hyfsad källkodseditor med färgade nyckelord, edit autocomplete och IntelliSense. Men detta är inte något som ingår i PHP utan en oberoende leverantör (Läs Oracle) som har bidragit med i en IDE för Java. Netbeans har även stöd för att editera Java och Scala-kod. Jag saknar fortfarande: - Stark typning (strict mode, enforced declations of identifiers) - Kompilering (Semi- eller Native-) - "Äkta" komponenter - "Fullfjädrad" objektorientering Med "äkta" komponenter menar jag DLL, LIB eller SO-filer (eller motsvarande) som är skrivna i PHP och kompilerade, som man kan länka in statiskt eller dynamiskt som färdigtestade komponenter. Jag räknar inte komponenter skrivna i C/C++ och länka in dem i php.ini som "extensions" men då är ju dessa komponenter skrivna i ett annat språk än PHP). Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-26 klockan 03:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
att det är så sjukt lätt att utveckla i PHP så tar inte många sekunder att bygga upp något semiprofessionellt. Kan du nämna ett par libraries som du tror skulle vara bra om det fanns i PHP? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag kan inte svara för Conny, men i princip allt som inte ingår i PHP per default. Möjligheten att skriva extensions i C/C++ för att sedan bygga ett färdig paket vore heller inte helt fel. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|