Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vart kan man köpa en schysst logotyp?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-13, 08:52 #11
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av PerLeaf Visa inlägg
Jag skulle inte rekommendera Spec-tjänster (Se http://youtu.be/DsstOs-K7gk) så som 99designs. Du skulle till exempel inte beställa 10 olika maträtter och bara betala kocken som tillagat den godaste, det är bara elakt. Det är precis det som 99designs erbjuder.
Men om kockarna hade varit med på det hela så hade det ju inte varit något konstigt. Och det är precis så det är med 99designs.

För det är väl inte någon designer som är dum nog att han inte förstår vad han ger sig in i?
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 09:24 #12
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
logic logic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av PerLeaf Visa inlägg
Jag skulle inte rekommendera Spec-tjänster (Se http://youtu.be/DsstOs-K7gk) så som 99designs. Du skulle till exempel inte beställa 10 olika maträtter och bara betala kocken som tillagat den godaste, det är bara elakt. Det är precis det som 99designs erbjuder.

Hitta din lokala designbyrå istället och köp deras tjänster
Jo jag förstår hur du menar, men det är ju likadant med exempelvis reklambranschen. Där lägger byråerna både tid och resurser på att ta fram en bra pitch och grova drag för hur de vill framställa sin tilltänkta kund, och där kommer ju alla utom en att lägga ner pengar som inte leder till intäkter.

En logotyp kan ju en duktig grafiker ta fram på några timmar, så det blir ju som att spela på roulette för deras del. Lite tur så får en person en bra ersättning, istället för att alla får dela på kakan. Personligen gillar jag konceptet men jag har såklart förståelse för dina åsikter!
logic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 09:57 #13
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

99designs och motsvarande sajter kan ju bli en vinstlott (de attraherar en del duktiga designers) likväl som en rejäl nitlott, även rena plagiat. Man tar alltid en chansning när man anlitar någon där, men å andra sidan är ju insatsen relativt låg.

Självklart kan man inte förvänta sig att man får en lika genomtänkt och genomarbetad produkt där som på en seriös och etablerad byrå, men det förväntar sig väl ingen heller?!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-13, 13:12 #14
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Vi är väldigt nöjd med vår tävling på 99designs: http://99designs.no/logo-design/cont...er-logo-178978

Vi fick in 143 förslag från 38 olika designeres för 3000kr, vi köpte också alla utkast från vinnaren för några 100$ till.

Jag köper inte argumentet att det är elakt, eller orättvist att man bara betalar för ett jobb, det är ju en pitch tävling, alla parter som deltar är helt klar över reglerna.
Det är förmodligen inte många av dessa som försörjer sig på 99designs, men faktiskt använder det som ett sätt för att få klienter, och visa upp sina arbeten. Vi har arbetat med vår designer efter tävlingen i mer regelrätta uppdrag på.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 20:09 #15
PerLeaf PerLeaf är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 6
PerLeaf PerLeaf är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 6
Precis som Captain skriver så är risken stor för att det är plagiat av olika slag, och det kan vara svårt att ta reda på om det verkligen är samma person som tagit fram designen.
När det gäller de andra, snälla formgivarna så är det trots allt tid de lägger ner för att köpa din uppmärksamhet. Den här tiden bör de få betalt för. Spec-tävlingar lockar många, men det är inget man ska använda sig av om man vill ta fram en genomtänkt och personlig logotyp eller hemsida.
Jag har medverkat i en sån tävling för länge sen där beställaren varken gav feedback eller respons på bidragen som lämnades in, så man kunde omöjligt få reda på om arbetet man gjort var bra eller vad som kunde göras bättre. I slutskedet så valdes en lycklig vinnare på 10 000 kr som helt saknade förklaring på varför den vann. Det var dom mest bortkastade timmarna jag lagt ner och jag skulle inte rekommendera tjänsten för nybörjare som vill lära sig att bli en bättre designers. Men det kan såklart hända att andra har haft en positivare syn på tjänsten.
PerLeaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 00:03 #16
PerLeaf PerLeaf är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 6
PerLeaf PerLeaf är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 6
(Här kan ni läsa lite mer om andras erfarenheter när det gäller de här typer av tjänster.)
PerLeaf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 00:43 #17
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av PerLeaf Visa inlägg
Precis som Captain skriver så är risken stor för att det är plagiat av olika slag, och det kan vara svårt att ta reda på om det verkligen är samma person som tagit fram designen.
När det gäller de andra, snälla formgivarna så är det trots allt tid de lägger ner för att köpa din uppmärksamhet. Den här tiden bör de få betalt för. Spec-tävlingar lockar många, men det är inget man ska använda sig av om man vill ta fram en genomtänkt och personlig logotyp eller hemsida.
Jag har medverkat i en sån tävling för länge sen där beställaren varken gav feedback eller respons på bidragen som lämnades in, så man kunde omöjligt få reda på om arbetet man gjort var bra eller vad som kunde göras bättre. I slutskedet så valdes en lycklig vinnare på 10 000 kr som helt saknade förklaring på varför den vann. Det var dom mest bortkastade timmarna jag lagt ner och jag skulle inte rekommendera tjänsten för nybörjare som vill lära sig att bli en bättre designers. Men det kan såklart hända att andra har haft en positivare syn på tjänsten.

Hur menar du att det är säkrare att handla design från dig gentemot 99designs? Hur vet jag att du inte plagierar någon annan, eller tom använder en gratis psd som grund.

Vår logo passar perfekt för oss, både grafiskt, och budskapsmässigt vi förhörde oss med 3 svenska byråer för vi gick till 99 designs, ingen av de svenska levererade i närheten av det vi fick från 99designs.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 07:52 #18
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Hur menar du att det är säkrare att handla design från dig gentemot 99designs? Hur vet jag att du inte plagierar någon annan, eller tom använder en gratis psd som grund.

Vår logo passar perfekt för oss, både grafiskt, och budskapsmässigt vi förhörde oss med 3 svenska byråer för vi gick till 99 designs, ingen av de svenska levererade i närheten av det vi fick från 99designs.
Grattis!

Spontant tycker jag många underskattar värdet av en väl utförd grafisk profil för företaget, inklusive en logotyp (som ju bara är en liten del av denna). Jag förstår att folk vill spara pengar, men när de lägger ett par hundralappar på loggan och hundratusen på kontoret är det lätt att häpna. Jag ser prov på det fenomenet i Thailand relativt ofta, men gissar/ser att det är bättre ställt i Sverige.

Sedan finns det ju prov på motsatsen. Dvs då större företag och instutioner/organisationer lägger ner orimliga belopp på att fräscha upp sin grafiska profil. Kanske var Stockholms Stads aktuella "uppfräschning" ett sådant exempel??! Jag är inte så insatt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2013-06-16 klockan 07:58 Anledning: Gjorde ett tillägg
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 10:42 #19
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Grattis!

Spontant tycker jag många underskattar värdet av en väl utförd grafisk profil för företaget, inklusive en logotyp (som ju bara är en liten del av denna). Jag förstår att folk vill spara pengar, men när de lägger ett par hundralappar på loggan och hundratusen på kontoret är det lätt att häpna. Jag ser prov på det fenomenet i Thailand relativt ofta, men gissar/ser att det är bättre ställt i Sverige.

Sedan finns det ju prov på motsatsen. Dvs då större företag och instutioner/organisationer lägger ner orimliga belopp på att fräscha upp sin grafiska profil. Kanske var Stockholms Stads aktuella "uppfräschning" ett sådant exempel??! Jag är inte så insatt.
Precis, merparten av det man får på 99designs är ju ärligt talat skit/plagiat av den logon som har högst betyg, men så är det 10-20% som är riktigt riktigt bra, man kan påverka procenten genom att invitera andra designers från tidigare tävlingar på 99 som har gjort bra jobb för andra.


Ja man hör om endel hårresande summor helt klart!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
logotyp


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017