FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Till att börja med så har jag inte riktigt tillräcklig erfarenhet av Ruby (eller för den delen RoR) för att ge ett bra intryckt av språket som syntax eller prestanda. Jag tycker t ex fortfarande att %q{} vs '' är rätt irriterande. Min kommentar var inte gällande Ruby utan gällande Rails och det jag sett som resultatet av skapade projekt. Jag har sett många projekt som började som RoR som ett litet projekt och sedan varierat mellan att dö eller skrivas om helt (ofta i annat språk och ramverk, men inte alltid). Såsom jag sett det har det alltid varit pga en enkelspårighet i ramverket och communityn. There's one way to do it ... och sen om det inte funkar för ens applikation så stöter man på en rejäl röra. För mig är det samma problem som att välja valfritt ramverk i annat språk ... med undantaget att det oftast görs med lite mer kött på benen än valet av RoR som anses universellt bra av dess förespråkare. Pakethanteringen i Ruby är ju något som länge legat på en bra nivå och fortfarande gör så. Det ska det verkligen ha credd för. PHP har länge haft det förhållandevis krångliga och värdelösa PEAR. Men på senaste tiden har communityn fått ett riktigt önskvärt tillskott av composer som redan är riktigt riktigt bra, även om det har en del problemområden i kanterna som lär växa bort med tiden. Din syn på communityn visar mest på att du bara varit i kontakt med hobby-communityn. Det finns sedan många år en väldigt diversifierad community som kanske tyvärr kommunicerar lite för lite sinsimellan. PHP är mycket lättare för nybörjare att komma igång och skapa en sajt med. Däri speglas också bredden av communityn. Att man för PHP måste testa sin kod i production .... jag har inte den minsta aning om vad du pratar om. Vill du förtydliga dig så kan jag berätta precis varför du har helt fel. Jag är inte emot Ruby, jag har t om spenderat senaste veckan eller två mestadels med just Ruby. Utan det är Ruby on Rails, för att jag ser det som direkt farligt att satsa på. För att det i de flesta fall väljs att inte göra en stegvis refaktorisering av dålig kod för att det blir för omständigt och därmed blir en riktigt dyr affär av lyckade prototyper som får skrivas om från grunden. Det går att skriva bra sajter i Rails, men för det mesta ser det inte ut så. Om det beror på communityn eller ramverket låter jag vara osagt ... men att rekommendera någon att gå den snåriga vägen ... nej!
![]() |
Svara |
|
|