FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Sitter nu och planerar öppnandet av en brittisk medlemskapssida, vilket medför ett par problem, som jag hade blivit jätteglad om ni kunde hjälpa mig med! ![]() För det första - måste jag betala moms, och i sådant fall i vilket land? Andra skatter att tänka på? Vidare funderar jag även på om det är möjligt att öppna ett offshorebolag. Detta är i sådant fall inte för att smita ifrån olika skatter, utan snarare för att jag själv ska förbli anonym. Hur fungerar i så fall detta med deklaration osv? Fungerar de företag som erbjuder offshorebolag med nominee-shareholders som annonserar på Google (t.ex http://www.sfm-offshore.com)? Kan mitt AB stå som egentlig ägare på bolaget eller måste jag stå för det personligen? Vilken jurisdiktion rekommenderar ni? Tack på förhand! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Moms regleras i det landet bolaget är registrerat i, kunder i landet ska alltid betala moms.
Kunder utanför landet men i EU, moms privatkunder. Ej Moms företag om dom har VAT nummer. Utanför EU ingen moms på någon. Sedan finns det vissa undantag inom EU och olika länder, som säger om du har försäljning över en viss summa ska du börja betala moms i det landet. Men det är överkurs. Du kan starta offshore bolag, du kan registrera bolaget i land som inte kräver bokföring eller ingen bolagskatt alls. Då är det inget jobb alls från din sida. Bokföring, årsredovisning, bolagskatt regleras alltid i landet du registrerat företaget och det beror helt vilket land. Det skiljer extremt mycket mellan olika länder i regler i krav. Tekniskt sätt kan du ha Svenskt bolag som äger ett offshore bolag, men det är väldig korkad lösning och det brukar alltid vara bakvänt ordning :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
(För att ingen ska tro att jag bara ignorerade Patrik - snackade med honom privat)
En fråga till då! Eftersom detta tekniskt sett är en tjänst (antar jag - medlemskap på en sida) och den säljs till ett annat EU-land (UK), omsätts den inte där då? Gör det att jag inte behöver betala moms? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Bästa sättet att slippa hora dig med moms är registrera ett bolag utanför EU helt. Då har du även fördelen att kunna ha betydligt lägre pris då du slipper lägga på moms.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Så bästa är att du skapar ett bolag inom EU sedan som äger bolaget utanför EU för komma runt CFC reglerna. På så sätt behöver du inte deklarera något alls extra i Sverige om du gör det rätt, så länge du inte tar ut lön eller utdelning. Dock tjänar du inte så mycket på sådant upplägg om du tänker på kvar i Sverige, det du tjänar är 0% moms, behöver inte ha någon bokföring alls, ingen bolagskatt. Dock så tjänar du inte så mycket på det privat då du inte kan ta ut pengar till Sverige utan massa extra jobb o skatt. I ditt fall blir det billigare låta folk tvätta pengar åt dig för 10-20% avgift istället. Laglig skatteplanering blir ofta rätt dyr och inte så stor fördel om man själv bor kvar i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||