Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Privatpersoner döljs av .SE

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-11, 12:49 #11
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Reg.datum: Aug 2004
Varför skall man behöva skicka in en ansökan för att få det ändrat?

Trodde i min enfald att med dagens teknik så skulle man sträva efter att
göra allt enklare, Men är känns det som dom strävar bakåt,

Hur svårt skall det vara att lägga till en kryssruta för att dölja/visa uppgifterna?

Citat:
– Vi kommer att dölja privatpersoners namn från det sökbara arkivet när de nya villkoren träder i kraft. Man kommer ha möjligheten att kunna skicka in en begäran till oss om att få synas, men vi gör det inte valbart vid registreringen eftersom vi inte tror att särskilt många skulle utnyttja det alternativet.
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-11, 19:08 #12
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Du har inte ett unikt namn förstår jag? Det är inte lika roligt att ha ett namn som går att likställa med tiosiffrigt personnummer och då man på 30 sekunder kan få fram hemadress till en domännamnsägare.

Gissa hur kul det är att ta emot telefonsamtal och fysiska hot enbart för att man äger ett domännamn. Detta utan att sidorna innehåller något mer kontroversiellt än annonser.
jodå, det är inget svårt att klura ut vem jag är, har det tydligt i företagets och mitt namn. Jag tycker nämligen om när folk kontaktar mig angående mina namn.

Hoten du mottagit är troligtvis olagliga och bör polisanmälas.

Personligen tycker jag att man bör kunna stå för sina namn.

Men den främsta anledningen att jag inte gillar detta, är för att jag väldigt ofta kontaktar folk angående deras domännamn.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-11, 21:03 #13
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
jodå, det är inget svårt att klura ut vem jag är, har det tydligt i företagets och mitt namn. Jag tycker nämligen om när folk kontaktar mig angående mina namn.

Hoten du mottagit är troligtvis olagliga och bör polisanmälas.

Personligen tycker jag att man bör kunna stå för sina namn.

Men den främsta anledningen att jag inte gillar detta, är för att jag väldigt ofta kontaktar folk angående deras domännamn.
Problemet är att vissa namn går att likställa med tiosiffrigt personnummer, medan andra "son-namn" resulterar i whois-privacy. Alternativet som .SE nämnde var att isåfall börja visa fullständiga registrantuppgifter... för alla.

Jag tror ingen vill att sitt tiosiffriga personnummer finns sökbart i .SE's publika register bara för att du t.ex. driver en hästblogg.

Vill man kontakta en person är det bara be registraren vidarebefordra ett mail. Vill registranten prata med dig eller den som söker registranten ser den nog till att svara.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-11, 21:28 #14
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Det smidigaste vore väl om man som domäninnehavare kunde välja att ange en e-postadress som visas i whois för kontaktändamål, eftersom e-postadresser är lätta att anonymisera om man så önskar. Således skulle det ge möjlighet till både anonymitet och kontaktbarhet.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-11, 21:37 #15
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av dannelito Visa inlägg
Det smidigaste vore väl om man som domäninnehavare kunde välja att ange en e-postadress som visas i whois för kontaktändamål, eftersom e-postadresser är lätta att anonymisera om man så önskar. Således skulle det ge möjlighet till både anonymitet och kontaktbarhet.
Perfekt lösning i min värld också.

Tror det är så det ska bli, att man som registrant får välja vilka fält som skall visas.
Oläst 2013-05-11, 21:52 #16
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Precis som det är idag dvs? Du som "ägare" av en .SE får i teorin välja exakt vad som ska exponeras i whois, många .SE regiastrars tar dock och döljer allt utom namn som praxis, även fast det inte är något tvång.

Många som äger .SE fast aldrig läst avtalsvillkoren?

EDIT: https://www.iis.se/docs/FAQ_registra...iematerial.pdf är förövrigt bra källa till info om ni har djupare frågor än dom som står med "publikt" och förenklat för .SE domänregistrars.

Senast redigerad av Jine den 2013-05-11 klockan 21:54
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-11, 22:34 #17
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Jine Visa inlägg
Precis som det är idag dvs? Du som "ägare" av en .SE får i teorin välja exakt vad som ska exponeras i whois, många .SE regiastrars tar dock och döljer allt utom namn som praxis, även fast det inte är något tvång.

Många som äger .SE fast aldrig läst avtalsvillkoren?

EDIT: https://www.iis.se/docs/FAQ_registra...iematerial.pdf är förövrigt bra källa till info om ni har djupare frågor än dom som står med "publikt" och förenklat för .SE domänregistrars.
Ja man har kunnat dölja allt utom namnet tidigare, det som är nytt nu.

Det vi diskuterade var väl snarare en ny e-mail för kontaktärenden, motsvarighet till "administrative contact" under .com. Det kan nog tänkas att det är många som vill ha kontaktadressen mer anonym medan man har registrant-mailen som vanlig mail för förnyelser etc.
Oläst 2013-05-13, 02:03 #18
tec tec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
tec tec är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Då kan jag ju tipsa dig om att skriva ut dina kontaktuppgifter direkt på namnen.

Det här är en bra förändring. Lustigt att ägarinformation ens gjordes tillgänglig från första början, PUL har alltid varit ganska tydlig på vad som gäller.

Den här ordföranden i journalistförbundet, som uttrycker sin åsikt i artikeln, är ju antingen en skojare eller lever i sin egen värld. Journalister som letar källor?! Det tror jag när jag ser det.
tec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017