FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det första jag måste göra när ja ska läsa min mejl är att sitta och spammarkera alla dessa mejl för att i ett fall av några hundra hitta ett mejl som är riktat till mig och värt att öppna. Jag tycker det borde vara dödsstraff på spammare! De förstör en stor del fördelarna med epost över huvud taget. Reklambanners kan man ignorera men spammejl måste man åtgärda, det är jag som mottagare som får betala avsändarens reklam i form av min arbetstid. Det är ca 1 av 3000 mottagare av spam som är intresserade, de andra 2999 är inte intresserade. Skulle samma ratio gälla för reklam i brevlådan så skulle den upphöra p g a dålig lönsamhet. För vanlig reklam i brevlådan är det 2-3% svarsfrekvens för den är mer relevant än spam. Jag får även spam på spanska kroatiska, kinesiska m.m. som jag inte ens kan förstå språket. Men antalet spam från svenska avsändare har ökat, men jag kommer aldrig att acceptera spam som "rumsrent", däremot så svartlistar jag alla företag som skickar spam, de kommer aldrig få sälja till mig. Jag frågar personer i mitt nätverk om de kan rekommendera ett företag när jag har ett behov. Jag har satt upp en A4 på min lägenhetsdörr med texten "EJ REKLAM" så jag slipper 99,9% av den oadresserade reklamen. Jag har aldrig saknat den. Det dimper ner en och annan adresserad reklamförsändelse men de åker illa kvickt i soptunnan ändå. Sån här reklam som bara skjuter från höften är otroligt ineffektiv. Ska man som företag använda sin marknadsföringsbudget på ett effektivt sätt så måste man först göra mycket mer omfattande målgruppsanalyser och vara mycket mer snäv när man söker nya kunder. Bygg upp ett gott renommé genom att göra ett bra jobb så blir det mycket billigare reklam, då bygger man upp ett nätverk av "ambassadörer" som rekommenderar företaget i sitt personliga nätverk. Det har jag levt på som konsult och det är väl framförallt konsultsvängen som detta fungerar riktigt bra. Men fler företag borde använda sitt goda renommé för att marknadsföra sig genom ambassadörer för det är billigt, nära nog gratis. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-10 klockan 11:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Inget olagligt skicka till företag, samtidigt böter är ju endast en avgift för få göra en sak. Fortkörningsböter är ju en avgift endast för få köra högre hastighet.
Så länge folk inte förlorar något på skicka SPAM så lär det fortsätta, men det finns folk som "tycker om" SPAM. Så länge SPAM ger pengar kommer det fortsätta, lite som alla idioter som älskar sina fysiska rabatt kuponger på 5:- för handla i butik som fysiska butiker gillar SPAMA i fysisk form i folks brevlådor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Jag har själv fått det aktuella emailet som jag personligen inte anser är spam, utan vanlig reklam skickad via email, vilket jag föredrar framför pappersreklam i brevlådan vilket är betydligt sämre för miljön. Jag själv kontaktade företaget som nu överväger att hosta WordPress på EgenSajt, och detta tycker jag naturligtvis är mycket roligt!
Som svar på frågan: Börjar skräppost ses som rumsrent eller blir svenska It-företag allt mer desperata? Ingetdera, svenska It-företag blir mer miljömedvetna! ![]() Senast redigerad av Danielos den 2013-05-09 klockan 17:29 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Fick också spam ifrån infobyte. Problemet är att det är inga straff med att skicka. Det är lite lustigt dessutom att ett datakonsultbolag som jobbar med internet sysslar med grov kriminalitet genom att skicka spam till privatpersoner. Den domänen som jag fick spam till ägs av en privatperson, dvs solklart federalt EU Brott att skicka spam till mej.
Det skulle vara 10 basbelopp i böter för varje e-post meddelande man skickade ut till olagliga adresser, då skulle branschen städa upp sej själv. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Även jag har fått mailet för en domän som ägs av min enskilda firma.
Problematiken som jag har stött på under mina sju år i mitt jobb med nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Det är att att lagen och moralen/etiken inte stämmer överens. Stora etablerade företag har ju definitivt inte råd att dra på sig Bad Will medan sen småskuttar som Per skiter i vad konsekvensen blir/är. Det har ju förekommit många säljtrådar på detta forum där mindre nogräknade köpare och säljare har gjort upp om försäljning utav e-postadresser. Har kommentera detta vid ett flertal tillfällen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
E-post addressen är väl inget svårt att komma över, finns massor i hackade SQL dumpar ifrån olika hemsidor, bara surfa in på flashback.
Grejen är att det är inte bara småskuttar som använder spam, fick spam igår från DN till 2 st domäner som ägdes av privatpersoner. Jag anser att lagen skall skärpas, att det skall finns möjligheter till bötesbelopp / fängelsestraff, idag kan man göra vad som helst utan att någon bry sej. Det är högre straff att tömma blåsan på offentligt plats än att skicka spam. DN hade väl antagligen förlitas sej på underleverantör, som inte klarade av uppgiften filtrera bort domäner som tillhör privatpersoner. Citat:
Senast redigerad av klein den 2013-05-15 klockan 08:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Det är väldigt enkelt att skylla på sina underleverantörer när man själv upphandlat en kass tjänst.. Därför kommer ingen göra någonting åt problemet och mindre seriösa leverantörer kan fortsätta sälja sina spamlistor. T.o.m. här på WN säljs skiten helt öppet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Det måste till riktiga straff för den som skickar spam, det där problemet ligger. Svensk lagstifning är alldeles för liberal och förlåtade att kränka folk med skräp både via epost och i brevlådor. Bara för man utgivnings tillstånd för en tidning och skriver lite text i den, så skall man flyga under alla radar och stoppa in skiten i brevlådor där det står ej reklam.
Bli man ofredad av Jehovas vittne, en fredag kväll, så måste lagen kunna skydda enskilda medborgare så mycket jehovas vittne mupparna aldrig mer kan göra reklam för sin skit ingen. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag får också en massa skit mail sedan någon av ungarna råkade svara på någon tävling i någon kvällstidning där man kunde vinna en Ipad.........
Och trots att det i mailen finns en list där man ska klicka om man inte vill ha fler mail ifrån dom så kommer det nya varje dag iallaf.....Skitjobbigt eftersom jag är en liten entreprenör som får sitta och rensa inboxen varje kväll från ca 30-40 såna skräpmail om erbjudanden allt ifrån gratiskameror till resor, hur fan får man bort skiten??? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|