Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Stabilitet och SLA-avtalsbehov i VPS-miljöer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-14, 09:11 #1
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 19
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 19
Standard Stabilitet och SLA-avtalsbehov i VPS-miljöer

Har under några månader utvärderat var man får en hyggligt stabil miljö med god support där man inte behöver betala onödigt mycket. Om man läser rekommendationerna så finns det ett som sticker ut extra mycket och verkar har väldigt trogna kunder.

Jag blev väldigt nyfiken på Elastic Cloud från ipeer och den har fungerat fantastiskt bra med god prestanda och väldigt hög uptime. Har i princip bara väntat på att något stopp skulle inträffa för att man ska få reda på hur snabbt ett problem hanteras när man kör på ett paket utan SLA.

Miljön har inte haft några stopp alls från början på februari till nu.

Maskinen har "stannat" två gånger nu under samma dygn och det tog under helgen 14 timmar att få återkoppling på ett supportärende helt utan SLA, vilket egentligen är rätt ok utan avtal. Det första stoppet löste sig inom en timme från att jag mailade in (vilket gör att jag tror jag egentligen fick bättre support än vad svaret angav) och det andra stoppet kunde jag själv fixa genom en omstart tack vare extern övervakning.

Med tanke på att jag inte alls betalar för supporten ska jag säga att jag är rätt nöjd över att alls få svar eftersom det var helg och jag kör på det enklaste avtalet.

Hur ser behovet av att teckna extra support ut hos leverantörer där man placerar en VPS (eller motsvarande) för er andra?
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-14, 09:20 #2
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 594
Gäller inte problematiken även dedikerade servrar och servrar/utrustning på colocation också?
Dvsa hur snabbt kan du få tag på leverantören om servern på något sätt inte går att nå?

Kunder betalar oftast för kunskap. Ju mer kunskap en kund har ju mindre behöver de köpa från sin leverantör.
Om kunskapen finns så går det att klustra sin applikation på flera olika servrar. Och litar man inte på sin primära leverantör till 100% så kan man även klustra sin applikation på servrar hos en andra leverantör.

Jag tycker det är bäst att själv har kontroll på alla delar.
Men det är ju inte så enkelt, kanske vill kan istället fokusera på sin kärnverksamhet.
Om kunskapen fattas så skaffar man sig något form av driftavtal där man är garanterad en viss upptid och hjälp dygnet runt.

Senast redigerad av Björklund den 2013-04-14 klockan 09:26
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-14, 10:41 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Man får alltid beräkna kostnaden per timmes nertid sedan beräkna det mot kostnaden ha SLA avtal.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-15, 07:08 #4
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 19
FredrikGust FredrikGust är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 19
Det finns några olika typer av problem man kan drabbas av. Vissa problem är sådana som innebär att hela miljön där flera kunder ligger i sjunker. Här kan det hända att man även om man saknar SLA ha möjlighet att få hjälp utanför kontorstid för att leverantören har en god servicegrad i allmänhet och ser till att miljöer är uppe.

Tack vare moderna kontrollpaneler tycker jag att kunder fått allt bättre tillgång till sina egna miljöer och kan lösa allt fler problem själv när det beror på mjukvaruproblem eller tillfälliga störningar som kan lösas med omstart.

Har testat några olika leverantörer och måste säga att jag är väldigt imponerad över vad man får i form av stabilitet och tillgänglighet.

Jag skulle däremot inte lägga alla delar hos samma leverantör utan att teckna avtal och kör därför med olika leverantör för DNS, hosting och säkerhetskopiering. Då kan man lösa en hel del själv och skulle vid ett längre stopp kunna peka om hela tjänsten att gå mot en installation i annan miljö.

För min verksamhet kostar ett stopp på en par timmar inte särskilt mycket. Det som kostar betydligt mer är att ligga i en miljö där allt går segt och även om man idag får bättre stabilitet på ett webbhotell på kran jämfört med att köra en hyrd VPS (eller motsvarande) så får man en rätt mycket bättre möjlighet till bra prestanda och därigenom fler avslut när allt fungerar.

Kommer att utvärdera en leverantör till innan det slutgiltiga beslutet fattas och denna leverantör har jag inte hört ett enda negativt omdöme om.
FredrikGust är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017