Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2009
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2009
|
Finns många bra tjänster - inklusive Amazon. Det man skall tänka lite på när man kör större lagring är kombinationen av lagringskostnad är hur ofta man skall accessa datan. Kostnader för aktiv lagring kan man hitta från kanske drygt 50 öre till 2 kr per GB - men bandbredd kan man hitta från noll kronor till över en krona per GB.
Har man 1000 GB som man vill lagra - kan det kosta mer att ladda upp den datan än vad det kostar att lagra den en månad. Har man då aktiva kunder som skall nå datan mycket så kan vad som ser billigt ut i lagring - bli mycket dyrt i bandbreddskostnader och andra kostnader som har med leverans av datan.
Med andra ord bör man vara uppmärksam på sitt användarmönster för att förstå om en leverantör är kostnadseffektiv eller inte.
hnn - Personligen har jag aldrig riktigt förstått hur en användare skall ha koll på IOPS eller GET och PUT requests... Dvs har jag aldrig kunnat säga - detta kommer detta scenariot kosta dig så att säga. Har du ett sätt att få "koll" på det? Du säger vad det kommer kosta för mkj i en fast peng för det har du räknat ut. Men det är ju vad lagringen kostar - och där är amazon smarta och kör med "lockpriser". Det är sedan (i mina ögon) dyrt att nå datan med över 10 cent per GB i kostnad för bandbredd. Priset blir ju löjligt mycket dyrare om han faktiskt behöver nå datan då och då?
Lycka till mkj!
|