FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ska hjälpa till att flytta en sida som har en .no-domän. Jag har aldrig tidigare rört en .no-domän och på grund av de jobbiga kraven Norid har för att man ska få registrera .no-domäner verkar det vara väldigt få svenska aktörer(åtminstone ingen av de jag brukar vända mig till) som kan hantera detta så jag är lite vilsen.
Alla det gäller ett norskt företag så krav på organisationsnummer i landet m.m. är uppfyllda så det behövs inga fullösningar med någon mellanhand som löser det här åt mig. Vilka seriösa, bra och hyfsat billiga registrerar finns det? Jag kommer nog peka om namnservrarna så det spelar inte någon roll hur kontrollpanelen ser ut. Det spelar heller inte så stor roll om det är ett norsk eller Svensk registrar. Sedan en fråga till. Fungerar det likadant att föra över en domän som med de flesta andra TLD:er när det är samma ägare som flyttar till ny registrar? Dvs med en auktoriseringskod. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kolla med nameISP, dom kan lösa det
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du bara ska flytta sidan så behöver du inte flytta domänen? Om du nödvändigtvis måste flytta domänen så skulle jag välja en norsk registrar. Ser exempelvis ingen som helst anledning att välja annat än en svensk registrar för .se. Lika naturligt är det att välja en norsk för .no. Kanske fastname eller uniweb är vettiga alternativ men det finns säkert andra här som har bättre koll på den norska marknaden.
Lista på registrarer: http://www.norid.no/domeneregistreri...arliste.en.php
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-04-01 klockan 13:01 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag kör alltid med domeneshop.no
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för tipset. 375 kr per år känns dock väldigt dyrt med tanke på att grossistpriset är 60 NOK (vilket är under 70 SEK).
Citat:
Jo, jag håller med om att det troligen är bättre med en norsk registrar. Jag känner knappt till några där, vilket är anledningen till att jag frågar. Jag såg den listan men det är ju svårt att veta vilka som är bra att ha att göra med. Tack! Kör nog på dem med. Det är nog den enda norska registraren jag känner till sedan sedan tidigare. 140 NOK känns helt okej i pris om de levererar en bra tjänst. Men de har verkligen en horribelt ful hemsida ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
uniweb.no verkar riktigt seriösa. 135 kr första året, 250kr fr år två.
active24.no (samma koncern som Loopia och Mamut) har nu kampanj på no-domäner, 99 kr/år, normalpris 149 kr. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Uniweb är väl ett av de större webbhotellen i Norge?
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det blev domeneshop.no.
Processen var snabb och enkel och priset var bra. |
|||
![]() |
![]() |