Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att gå från webbhotell till VPS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-29, 14:36 #1
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2010
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Jovisst, men hur många krypterar sin laptop eller ens har ett lösenord värt namnet?
Tror de gäller att vara lite realistisk här. Chansen att du tappar/blir bestulen på datorn och att tjuven är it-tekniker för att sedan plocka ut nycklarna ut din dator – innan du märkt något, är så pass liten att den är försumbar.

Värt att nämna är att jag själv krypterat mina diskar.

Citat:
Japp, övervakning bör man ha. Ofta kan leverantören bistå med detta så slipper man själv sköta systemet.
Du menar att hosten skulle sätta upp monit för dig, eller tänkte du att hosten skulle anställa en praktikant som gå in å kollar så att din daemon är igång var 30 sekund?

Jag tror inte att min VPS-host (glesys i mitt fall) skulle ha några resurser att lära sig hur varje system är uppbyggt för att sedan övervaka alla kritiska delar mha valfritt övervakningsverktyg.

Själv låter jag monit övervaka följande saker
  • nginx
  • redis
  • postfix
  • god
  • elasticsearch
  • crond
  • beanstalkd

... sedan använder ja god för att övervaka alla applikationsspecifika bakgrundsprocesser, vilket i mitt fall är ett 20-tal.

Citat:
Ett bra tips. Är väl på default i flera distributioner om jag inte missminner mig. Helt klart värt att kolla upp i alla fall.
Det är default i mappar som /var/log, men inte applikationsspecifika mappar. Själv har jag app-specifika loggar i /opt/*/*/shared/log. Med app att så syftar jag på applikationer som jag själv byggt, te.x webbapplikationer och bakgrundsprocesser.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-29, 16:21 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Du menar att hosten skulle sätta upp monit för dig, eller tänkte du att hosten skulle anställa en praktikant som gå in å kollar så att din daemon är igång var 30 sekund?
Det finns förstås leverantörer som använder Monit men vi själva använder andra övervakningssystem som våra kunder kan nyttja om de vill.

Det är ju självklart upp till dig som kund att informera leverantören vad du vill övervaka.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-28, 22:29 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Någon som har koll på om detta är representativt för VPS vs. Webbhotell:
http://www.mejo.se/binero-vs-glesys-del-1-hastighet/
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-29, 04:00 #4
weetabixs avatar
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
weetabix weetabix är inte uppkopplad
Flitig postare
weetabixs avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av coredev Visa inlägg
Nu vet jag inte vad dom kör på den där vpsen, men en laddtid på 2 sekunder känns ju ändå i överkant.

Det skulle vara intressant att höra vad du har tänkt köra.

Har ett par VPSer med debian+nginx+php5-fpm+mysql som rullar, dock inte med wordpress. Dessa funkar fint så länge man låter bli att swappa. Vad som behövs för att driva dina prylar kan skilja sig helt från hur mina funkar. En burk har jag 512MB i, den funkar fint för en webbplats och mysql utan innodb. Den andra är lite tyngre och rullar på 1GB ram och kör innodb.

Backar gör jag mot s3 bucket, dock bara webbfiler, databaser och några utvalda config-filer.

Övervakning med pingdom.

Håller med om google apps, helt klart värt det.
weetabix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-29, 09:22 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ja, det där stämmer nog i de allra flesta fall, speciellt när det gäller enskillda mätningar.
Värt att nämna är dock att du kan få sämre prestanda med VPS om du har en liten(dvs låg prestanda, få cores och minne) VPS och många besökare. Webbhotellen har högpresterande servrar i botten och kan hantera hög belastning på din sida utan att det märks så mycket för just dig(speciellt de webbhotell som kör med lastbalansering). Har du t.ex. få cores i din VPS kommer du att gå i taket när det gäller CPU vid flera samtidiga besökare vilket ger dig långa laddningstider eller till och med timeouts. Det samma gäller minne.

Så länge du har koll på prestandan och kan skalar upp dina maskiner vid behov så kommer du få betydligt snabbare och stabilare laddningstider som grafen visar.

För övervakning finns det ju lite olika lösningar. Vill du övervaka prestandan ned på servernivå finns lösningar som New Relic eller Monit. Vill du bara mäta svarstider utifrån så är väl Pingdom det bästa, men det finns många andra liknade tjänster som gör samma sak och som är billigare om du vill övervaka flera sidor.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-29, 13:35 #6

En artikel som kom lägligt i tiden. Den ger en mer objektiv syn på molntjänster där det faktiskt finns en del fallgropar att hålla koll på.

https://www.idg.se/17.108/2.1085/1.4...-molntjanster/
Oläst 2013-03-29, 16:31 #7
coredevs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Imonerad av den höga kunskapsnivån på alla svar Tack!

Min app är lättmjölk. Ett par tusen besökare per dag. Ganska bra optimerad (om jag får säga det själv) - mycket mot databasen är cachat i ett statiskt datalagersom (som byggs om N gånger per dygn) men det finns vissa frågor som körs ofta och jag gissar att dessa kan dra lite last. Dessa går inte att lägga på t.ex. en memcached eftersom de hela tiden har nya inparametrar / levererar olika resultat.

Några följdfrågor dyker upp:

* Hur tar jag reda på vilken leverantör av VPS som är den bästa? Skall man försöka få till provmånader och lägga tid på att benchmarka dem åt?

* Är det verkligen någon nytta att byta ssh-porten mot icke-standard eller ger det en falsk känsla av trygghet? Hade jag varit skurk så hade jag nog scannat av många portar på varje maskin, prestanda & tid i sådana fall är ju knappst begränsande faktorer då man förmodligen samlar upp maskinerna i ett bot-nät?

* Hur ser den bästa backuplösningen ut på maskinerna? Lagra kan jag göra "i molnet" men vilken mjukvara för backup av php / mysql som finns i t.ex. Debian stable rekommenderas? Hur bör man sätta upp detta för att det skall bli så säkert som möjligt?

* Tar VPS-leverantörer "ghost"-backuper av maskinerna?

* Vilken strategi bör man ha för att kunna hantera ev. "katastrofer", t.ex. VPS:en dör och leverantören har inga fungerade backuper för min maskin, jag råkar köra "delete from tb_tabell" (sprider ju sig till eventuella backuper)?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-29, 16:42 #8
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
* Är det verkligen någon nytta att byta ssh-porten mot icke-standard eller ger det en falsk känsla av trygghet? Hade jag varit skurk så hade jag nog scannat av många portar på varje maskin, prestanda & tid i sådana fall är ju knappst begränsande faktorer då man förmodligen samlar upp maskinerna i ett bot-nät?
Jag håller med. Kör på standardporte.

http://www.glesys.se/kb/tips-for-sys...es-hitcount/26

Citat:
* Hur ser den bästa backuplösningen ut på maskinerna? Lagra kan jag göra "i molnet" men vilken mjukvara för backup av php / mysql som finns i t.ex. Debian stable rekommenderas?
Hur svårt tycker du det är att installera php / igen?

Kolla med din leverantör om de erbjuder backuper.

Citat:
* Tar VPS-leverantörer "ghost"-backuper av maskinerna?
Vissa gör det, andra inte.

Citat:
* Vilken strategi bör man ha för att kunna hantera ev. "katastrofer", t.ex. VPS:en dör och leverantören har inga fungerade backuper för min maskin, jag råkar köra "delete from tb_tabell" (sprider ju sig till eventuella backuper)?
Kör mysqldump några gånger per dag ex från crontab.

http://www.glesys.se/kb/backup/mysql-backup/18
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-29, 22:16 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Det finns förstås leverantörer som använder Monit men vi själva använder andra övervakningssystem som våra kunder kan nyttja om de vill.

Det är ju självklart upp till dig som kund att informera leverantören vad du vill övervaka.
Då förutsätter jag att ni bara övervakar mjukvara för kunder som körs apt-get install <app>. Allt utanför standardutförande kräver ju annars att ni måste sätta er in i kundens konfiguration, vilket låter väldigt dyrt. Så länge ni inte fuskar och bara kollar så att processern är uppe

Citat:
Hur tar jag reda på vilken leverantör av VPS som är den bästa? Skall man försöka få till provmånader och lägga tid på att benchmarka dem åt?.
Jag kan bara rekommendera de jag själv testat, vilket är Glesys, CityNetwork och Oderland. CN gav jag och en kollega upp efter ett år. Helt hopplöst. Några utav highlightsen är; 6 olika domäner, en för betalning, en för adminpanel, en för webbhotell, en för vps osv. Detta gör att man har noll koll på om det är CNs site man fortfarande är inne på eller om man råkat klicka fel. Upptiden (=uptime) var för mig riktigt dålig. Under ett år gick siten ner en gång i veckan, i snitt. Deras adminpanel är riktig usel. Glesys däremot, som jag körde innan CN och även kör idag, fungerar och har fungerat hur bra som helst. Riktigt smidig adminpanel. Bra betallösning, bra priser och nästan 100% uptime. Dom hade någon planerad nertid för några månader sedan.

Citat:
Det är tillfället som gör tjuven. Så länge du har de i åtanke så kan du göra hur du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Hur svårt tycker du det är att installera php / igen?
+ alla femtielva mjukvaror som ska installeras och ställas in.

Citat:
Ursprungligen postat av Björklund Visa inlägg
Kör mysqldump några gånger per dag ex från crontab.
De där kommer stalla hela servern.
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-29, 22:46 #10

Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Då förutsätter jag att ni bara övervakar mjukvara för kunder som körs apt-get install <app>. Allt utanför standardutförande kräver ju annars att ni måste sätta er in i kundens konfiguration, vilket låter väldigt dyrt. Så länge ni inte fuskar och bara kollar så att processern är uppe
Vi jobbar oftast med skräddarsydda managerade lösningar där vi definitivt är väl insatta i kundernas konfigurationer och system.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017