FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Låt säga att jag driver en webbsida med roliga historier och vill uppmuntra mina besökare att bidra med fler roliga historier, kan jag då locka med ett pris till antingen någon slumpvist utvald, eller till den som lagt in flest roliga historier?
Jag gissar att det i första fallet klassas som ett lotteri, och i det andra fallet som en tävling? Att få bedriva lotteri har jag förstått är lite av en djungel, men finns det någon myndighet eller dylikt som kontrollerar tävlingar på nätet? Andra tips eller varningar, om man ger pris till den som bidrar med flest prestationer/historier misstänker jag att det finns en risk att dessa kommer att hålla en tveksamt låg kvalité? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
du har helt rätt ang. lotteri / tävling.
Lotteri är typ kört, och lotteriinspektionen har en massa krav å skit där. Tävlingar... hur var det nu, näe du får väl göra ungefär som du vill med dem förutsatt att det är prestation som leder till vinst. Det kan nog vara bra att ha lite koll på vinstskatt och grejer dock. Antal historier etc är nog ingen bra idé, men du kan kanske ha betygsättning på grejerna och lågt betyg ger ungefär noll poäng... Sen är det total poäng du räknar istället för antalet av något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför inte ge pris till det populäraste bidraget i antalet besökare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bättre att ha en jury som väljer ut en vinnare varje månad.
Besökare/betyg kan oftast manipuleras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Värt att tänka på är att sådana tävlingar som "Gissa antalet kulor i burken" har räknats som lotteri vid flera tillfällen.
Däremot har jag ju funderat på detta: Du får kombinera slump och prestation, förutsatt att slumpen föregår prestationen. Kan jag då låta folk rösta på ett av flera alternativ, och samtidigt motivera varför just han/hon ska vinna. Därefter slumpar jag fram X st bland de som röstade på "rätt" alternativ, och väljer ut bästa motiveringen av de X ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Helt riktigt.
Det är precis så alla "tv-tävlingar" går till (ni vet de där meningslösa tjatprogrammen som går på nätterna). X antal ringer in , någon lottas fram och får sedan prestera rätt svar. Vilket gör lotterilagen i princip overksam. Du kan lotta fram en vinnare bland miljoner deltagare, som sedan bara behöver svara på vilken färg kungens vita häst hade. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det finns massor av trådar på WN om tävlingar så det är väl bara att läsa igenom dem så har man lite kött på benen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lottningen måste föregå kunskapsfrågan, så du får inte lotta bland de rätta svaren, men du får kräva rätt svar av den utlottade.
I praktiken gör det ju ingen skillnad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Fliker in med en fråga i samma ämne. Är det ett lotteri om man delar ut priser till vart 50:e, 100:e, 1000:e person som registrerar sig på t ex en community?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om du däremot ger dessa personer en flervalsfråga (behöver ju inte vara svår, men får inte vara självklar) och ger pris för rätt svar, så är allt lugnt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|