FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej!
Vad gäller för produkter som liknar andra vad gäller att sälja på nätet? Jag tänker på bland annat denna dealen hos Lets deal, som jag nappade på då jag inte läste så noga. Trodde att det gällde Gillette fusion blad men det var Gillette *kompatibla* blad.. http://www.letsdeal.se/deal/7933846/ Klassas inte detta som plagiat? Eller vad gäller? Är det fullt lagligt att importera "Gillette" blad och sälja som "kompatibla"? / Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det står ju ganska tydligt att det är Gillette-kompatibla blad, både i rubriken och under samtliga underrubriker.
Hade du lagt 30 sekunder på att läsa igenom dealen så hade du sett att det inte är någon tvekan om vad som gäller: "Det är inte Gilette som tillverkat produkten; den passar dock nämnda modeller" Så länge säljaren är såhär tydlig med vad du köper så är ju ditt ansvar som köpare att ta reda på vad du köper. Hade det stått med liten text på ett ställe hade det varit en helt annan sak men här tycker jag det är tydligt att det inte är Gillette-blad. Det enda kan tycka är lite fel ät att en av bilderna är på en Gillette-funsion-hyvel med blad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Hade kvalitén varit bra så skulle jag inte bry mig men det var värdelösa rakblad så det var bara att slänga i soptunnan efter att man provat dem :/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det finns många sådana scam-exempel på Lets Deal och Groupon.
Det var ett tag sedan när jag var nära på att köpa ett par köksknivar för 499 kr (vanligt pris enligt dem: 2000+ kr) när jag hittade samma par på e-bay för 100 kr från Kina. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om de använder bilder från riktiga Gilette kanske det vore på sin plats att tipsa Gilette om detta...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Kopplingen däremellan är inte universell, annars skulle vi se kompatibla rakblad överallt, på varje butiks hylla ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
De har kört ett par dealar med "kompatibla" tandborstar till oral-b med lite lockande bilder vilket kan misstolkas som orginal produkter också. Sett kartell lampa säljas på letsdeal också för under 50%, mailade och hörde efter om den var äkta eller om de visste om att de markandsförde kina kopior.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Stora problemet är väl att folk inte ens kan tänka själv, ett pris som ligger långt under marknadspriset så bör man ju fatta att det inte är orginal.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns väl inget företag som kan tänka själv som använder Let's Deal annat än som en (tämligen usel för de flesta) marknadsföringskanal?
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Grunden är det är marknaden som styr, och om marknaden består av massa idioter med så inte konstigt se denna typen ens. Visst du kanske kan ha tur och hitta något bra men i genomsnitt lär du bara få skit. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|