FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag skrev innehavare med vilje för i juridisk bemärkelse så är man inte "ägare" men man är "innehavare" (som innehavare av ett hyreskontrakt eller abbonemangsavtal). Sen brukar de flesta inom brachen ändå säga "ägare", men rent juridiskt är det inte korrekt enligt min mening, "domäninnehavare" eller "domänabbonnent" tycker jag är en mer korrekt benämning. Eftersom man som "innehavare" av en domän egentligen inte "äger" domänen så krävs inget kvitto från skattesynpunkt, eller av någon myndighet. Men däremot brukar vanligtvis registrar/webbhotell kräva att det finns ett överlåtelseavtal, för det kan få ödestigra konsekvenser om vem som helst begär ändring av innehavare utan att egentligen ha fog för det. Annars kan ju vem som helst ta över vilken domän som helst bara genom att skicka in en anmälan om det till registraren. Så det finns ett viss skydd mot "kapningar" av domäner, även om det skyddet idag i viss mån är bräckligt. Om ett företag har "köpt" en domän så ska man absolut upprätta ett kvitto på överlåtelsen och beloppet. I företagssammanhang så är det ett krav att man kan redovisa alla kostnader man haft ner till varenda krona. Om det inte var pengar som använder för likviden så brukar man, för att förenkla, ofta sätta beloppet 1 kr som symbolisk summa för att det ska vara ett "officiellt" köpeavtal/kontrakt i juridisk bemärkelse. Annars är det formellt sett en gåva och då ska man uppskatta marknadsvärde och det blir hiskeligt krångligt. Skattemässigt så kan domäner hanteras på olika sätt beroende på vad sftet med köpet var. Dels de du har för företagets interna bruk som du inte "köpt" utan som du nyregstrerat hos en registrar/webbhotell och endast betalar årsavgiften för, de behöver normalt inte tas upp som tillgångar i boköringen utan årsavgiften kostnadsförs rakt upp och ner. Om du "köper" en domän, med avsikten att sälja den vidare, så är köpeskillningen en tillgång som ska bokas under imateriella tillgångar i balansräkningen. Då ska denna köpeskilling inte kostnadsföras direkt utan kostnaden tas upp under klass 4-konton när du väl säljer den vidare. Har du "köpt" domänen för att använda själv i din verksamhet så ska inte kostnaden bokas av under klass 4-konton utan ska skrivas av under vanliga avskrivningskonton. Är kostnaden under ett halv basbelopp (tror jag det var) så kan du kostnadsföra inköpet direkt, vilket är bättre ur ett skatteperspektiv för då slipper du betala skatt för beloppet under avskrivningstiden. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|