Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fantastiskt bokslut för Mojang

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-04, 12:08 #11
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Det är inga externa investerare. Han startade upp bolaget tillsammans med Manneh och Porsér, de sitter nog på resten tillsammans med Markus privat.
Markus har någonstans på sin Tumblr sagt så själv.
Oläst 2013-02-04, 13:01 #12
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Bara ett inlägg till!

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Så du menar att han skulle gett 58%, en majorit till sina anställda? Knappast troligt. Måste vara åtminstone någon extern investerare. vem skulle ge bort majoriteten i sitt bolag?
Det går att strukturera upp bolag på många sätt. Det mesta går i licensavgifter till hans moderbolag, som de andra inte får något av.

Enda sättet för övriga delägare att tjäna pengar är att få aktieutdelning och lön. Aktieutdelningen kan vara 1 miljon eller 100 miljoner beroende på vad styrelsen avtalat om.

Sen kanske han var bra kompisar med personerna som han startade bolaget med och kände att han ville ha med dem på tåget? Vem vet.

Han gav ju bort sin årslön eller aktieutdelning (vilket det nu var) till sina anställda, så han kanske inte är pengakåt (eftersom han redan fick ut ca 400 mille i licens...) utan vill ha bra människor som jobbar hos honom?

Men som sagt, inga externa investerare. Tro det eller ej.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 13:30 #13
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Som jag har hört det så drog han ju inte massvis med pengar innan han ens hade någon anställd?

Hur som helst så tycker i alla fall jag att det låter konstigt att han skulle ge bort så stor andel av bolaget, jag menar det bolaget äger ju produkten, även om hans helägda bolag får royalties.

Men är inte mer insatt än så, så någon som har bättre koll får gärna flika in.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 13:34 #14
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2008
Citat:

Hur som helst så tycker i alla fall jag att det låter konstigt att han skulle ge bort så stor andel av bolaget, jag menar det bolaget äger ju produkten, även om hans helägda bolag får royalties.
Nu är jag inte insatt i detta, men jag ser det logiskt att göra så. Hans medarbetare får en del av kakan. Ju mer de presterar ju mer får de. Han har ju sitt på det säkra iaf genom licenspengarna.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 16:01 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Det går att strukturera upp bolag på många sätt. Det mesta går i licensavgifter till hans moderbolag, som de andra inte får något av.

Enda sättet för övriga delägare att tjäna pengar är att få aktieutdelning och lön. Aktieutdelningen kan vara 1 miljon eller 100 miljoner beroende på vad styrelsen avtalat om.

Sen kanske han var bra kompisar med personerna som han startade bolaget med och kände att han ville ha med dem på tåget? Vem vet.

Han gav ju bort sin årslön eller aktieutdelning (vilket det nu var) till sina anställda, så han kanske inte är pengakåt (eftersom han redan fick ut ca 400 mille i licens...) utan vill ha bra människor som jobbar hos honom?

Men som sagt, inga externa investerare. Tro det eller ej.
Det är bolagstämman som beslutar om aktieutdelningen! Styrelsen beslutar däremot normalt om lön till VD och vem som ska vara VD.

Redan första räkenskaposåret 2011 hade bolaget 73 MSEK i eget kapital, dessutom hade man ett resultat på 47 MSEK så Vinsten för 2011 efter skatt borde bli ca 35,4 MSEK. ingående JEK för 2012 borde då hama nånstans på ca 108,6-121,2 MSEK.

Kolla nyckeltalen för 2011 här: http://www.allabolag.se/5568192388/bokslut

Markus är smart, så han är varken girig eller dum. Han vill bara jobba med A-spelare och för att knyta A-spelare till bolaget utan att riskera att de lämnar bolaget för att starta en konkurrerande verksamhet så ger han dem en bra ägarandel i bolaget, på det sättet kommer de vara mer engagerade och lämnar inte bolaget lika lätt, de blir mer bundna eller engagerade till bolaget, vilket gynnar alla delägare och dem själva som privatpersoner.

Det är bara korkat att försöka äga alla aktier i ett sånt bolag, här passar uttrycket "delad glädje är dubbel grädje" väldigt bra.

Bolagets utveckling skulle aldrig ha blivit så framgångsrikt om inte alla nuvarande delägare haft sina ägarandelar, för alla bidrar med sin del till helheten. Det funkar som ett system, om du tar bort en viktig del så slutar systemet fungera.

Företaget har fått den unika kombinationen av Marknad, Teknik och Ekonomi att samspela på ett mycket bra sätt, till ett komplet system, timingen måte man ha en del tur med också, man måste ligga helt rätt i tiden.

Man ser ju tydliga likheter med andra extrema framgångsföretag:

- Utgå alltid från "kundens" behov (från början; ett roligt/intressant spel)
- Börja med en liten idé, och bygg vidare och anpassa allteftersom
- Tydlig Vison (roligt spel)
- Tydliga Mål (bygg spelet och stoppa in fler idéer, ta betalt, väx med eget kapital)
- Fokusering
- Justera mål om det behövs, men fokusera på att nå målen, experimentera dig fram
- Arbeta enbart med ett litet väl sammansvetsat och fokuserat team av A-spelare
- Exakt rätt kombination av medarbetare som funkar som ett sweiziskt urverk tillsammans
- Ha inte för brottom, eller stressa, det är kreativitetens värsta fiende
- Låt dig influeras av andras idéer, få idéer är helt unika rakt igenom
- Framgång bygger till stor del på att sammanfoga och genomföra många små idéer på ett nytt sätt eller mot en ny målgrupp

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-04 klockan 16:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-04, 17:06 #16
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Carl och Jakob är medgrundare av Mojang AB, det är inte startat av Markus ensam så därför äger han inte hela Mojang AB själv.

Licensupplägget handlar om de intellektuella rättigheterna för spelet.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 13:19 #17
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Som jag har hört det så drog han ju inte massvis med pengar innan han ens hade någon anställd?

Men är inte mer insatt än så, så någon som har bättre koll får gärna flika in.
Han var ju anställd på ett annat företag, och när försäljningen drog igång så hoppade han av och körde eget.

Som sagt kan man strukturera upp bolag på många sätt, ett exempel kan vara:

Notch Enterprises AB 42%
Markus personligen 56%
De två övriga 2%

Om det nu ser ut så eller inte är en annan fråga. Men som sagt, att han "gett bort" är inte så säkert som du tror när du inte vet hela ägarstrukturen.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017