Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


.SE eller .SE Direkt

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-02-02, 23:22 #1
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Vet inte var jag ska lägga detta - flytta om det ligger olämpligt.


För en tid sen så ville jag komma i kontakt med ägaren av en .se-domän. Efterson domännamnet var registrerat på en privatperson så fanns bara För- och efternamn att gå på.

Jag mailade då .SE på den epostadress som finns angiven på deras webbsida och frågade om de kunde hjälpa mig att vidareskicka ett meddelande till ägaren av domänen.

Det märkliga som hände sen var att jag fick svar från .SE Direkt (!) att jag skulle vända mig till registraren som var Loopia.

Nu undrar jag om .SE och .SE Direkt är samma sak.

Jag trodde att .SE Direkt var en registrar bland alla andra med det undantaget att de står som garant att ingen domännamnsägare hamnar utan registrar.

Eller är det så att alla registrars har tillgång till all mailkonversation till epostadressen [email protected]


.
SE Direkt kan man väl säga är den marknadsmässiga delen av .SE som fungerar som registrar på samma sätt som det fungerade före avregleringen 2009 (?).

För att inte konkurrera för mycket med övriga registrarer så har de medvetet lagt sig högre i pris.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 00:23 #2
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Är väl kundtjänst som svarat med fel mailkonto? förmodligen kör dom väl kundtjänst för både .se och sedirekt? är väl inte så konstigt?
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 05:22 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av MRDJ Visa inlägg
Är väl kundtjänst som svarat med fel mailkonto? förmodligen kör dom väl kundtjänst för både .se och sedirekt? är väl inte så konstigt?
Jo, det är helt uppåt väggarna fel. .SE Direkt ska vara särskild registryverksamheten. Vidare borde .SE jobba för att på sikt avskaffa .SE Direkt.

Det avsiktligt höga priset är för övrigt lite väl lågt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 10:36 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jo, det är helt uppåt väggarna fel. .SE Direkt ska vara särskild registryverksamheten.
Men Jonny, på allvar!?
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet?

Se det istället som en väldigt elementär support av att istället för att informera TS om att han behöver kontakta administrerande registrar för att de ev. ska kunna vara behjälpliga.

Vilket är detsamma som att skriva in random domännamn på https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ för att få samma svar.

Vad sedan gäller slutkundssupport - så är detta något som skall tillhandahållas av respektive registrar, och av den anledningen så är det rätt och naturligt att .SE:s kundtjänst hänvisar vidare.

Vad sedan gäller .SE Registry (Registryverksamheten) så tillhandahålls support gentemot .se-ackrediterade registrarer.

Någon oklarhet?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 13:14 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Men Jonny, på allvar!?
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet?

Se det istället som en väldigt elementär support av att istället för att informera TS om att han behöver kontakta administrerande registrar för att de ev. ska kunna vara behjälpliga.

Vilket är detsamma som att skriva in random domännamn på https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ för att få samma svar.

Vad sedan gäller slutkundssupport - så är detta något som skall tillhandahållas av respektive registrar, och av den anledningen så är det rätt och naturligt att .SE:s kundtjänst hänvisar vidare.

Vad sedan gäller .SE Registry (Registryverksamheten) så tillhandahålls support gentemot .se-ackrediterade registrarer.

Någon oklarhet?
Det är helt korrekt att de hänvisar vidare, men det svaret borde komma från .SE och inte .SE Direkt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-03, 13:34 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det är helt korrekt att de hänvisar vidare, men det svaret borde komma från .SE och inte .SE Direkt.
Det kan man ha åsikter om..

Det framgår ju på sidan https://www.iis.se/kontakt/

Citat:
Kontakt

.SE har sedan 2009 inte längre en gemensam kundtjänst för alla domäninnehavare. Om du har frågor som gäller en registrerad domän ska du kontakta kundtjänsten hos din registrar. För att få namn, e-postadress och telefonnummer till din registrar, skriv in ditt domännamn nedan och tryck på ”sök”.
och eftersom den enda kundtjänsten som sker gentemot slutkunder är genom .SE Direkt, så ser jag inte något fel i att .SE Direkt besvarat kundens fråga..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 10:35 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Men Jonny, på allvar!?
- Hur menar du att detta svar skulle vara relaterat till registryverksamhet?
Om någon kontaktar registryt med frågor bör registryt svara med hänvisning till registraren. I det här fallet är det ju en annan registrar som svarar och hänvisar till en tredje.

Min bestämda åsikt är att .SE inte borde konkurrea med sina kunder och att .SE Direkt inte borde tillåta nyregistreringar för att i förlängningen avvecklas helt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 11:15 #8
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Om någon kontaktar registryt med frågor bör registryt svara med hänvisning till registraren. I det här fallet är det ju en annan registrar som svarar och hänvisar till en tredje.

Min bestämda åsikt är att .SE inte borde konkurrea med sina kunder och att .SE Direkt inte borde tillåta nyregistreringar för att i förlängningen avvecklas helt.
Jo, men du tycks missa den avgörande detaljen om att registryt inte blivit kontaktade, utan frågan har ställts till .SE:s info-adress.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-05, 23:03 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jo, men du tycks missa den avgörande detaljen om att registryt inte blivit kontaktade, utan frågan har ställts till .SE:s info-adress.
Tekniskt sett har du alldeles korrekt, men frågan är om någon som inte är väldigt insatt i IIS organisationsstruktur som förstår det.

SE Direkt borde vara ett separat bolag och drivas skilt åt från IIS om det skulle vara helt seriöst genomfört. Nu är det inte så, och vi alla som har läst denna tråd har förstått det.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-18, 18:58 #10
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Jo, men du tycks missa den avgörande detaljen om att registryt inte blivit kontaktade, utan frågan har ställts till .SE:s info-adress.
https://www.iis.se/kontakt/

Läs på sidan, vilken epostadress står där ??
Jo [email protected], överallt finns den

Var kan man hitta epostadressen [email protected] på era sidor.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017