Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

CPM på forum/community

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-07, 13:04 #1
SmickSmack SmickSmack är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Medlem

Standard CPM på forum/community

Tjenare,

Jag har en tanke om att rullande annonser, alltså fler annonser på samma utrymme som exempelvis bytes mellan sidladdningar, är bra om man har en betalningsmodell enligt CPM på sidor med många visningar/användare (typ community/forum). På så vis exponeras inte annonsen för samma användare lika många gånger och annonsören får därför ut mer av det hela. Glad annonsör=återkommande annonsör.

Dessutom är det väl generellt trevligare med lite rullande annonser än statiska som alltid är samma på samma ställe (man blir ju blind direkt). Sedan om det finns någon statistik på att det är bättre eller sämre med statiska ur ett intäktsperspektiv det vet jag inte. Vet ni?

Tänker jag rätt här eller är jag helt ute och cyklar?
SmickSmack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-08, 08:29 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaUs avatar

Vet inte vad du vill ha för svar, men JA.
Detta är fullt normalt och möjligt, limitera att bannern skall visas X ggr per session eller i en tidsram etc. Finns färdiga "annons script" eller annons plattform för att tillhandahålla annonserna. T.ex. Openx, finns i hostad eller egen hostad version.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-08, 10:00 #3
Medlem

Medlem

Tack för svaret Baratea, jag har löst det tekniska.

Jag satt mest och filosoferade lite så det kanske inte blev så tydligt

Frågorna är väl kanske något sådant här:

1. En "roterande" banner ger mer för annonsören än en statisk på sidor med många visningar/besökare eftersom varje annons visas färre gånger/besökare. Lurar jag mig själv med detta påstående eller är det helt enkelt så? I så fall bör man kunna ta ett högre CPM-pris då man inte behöver kompensera för att man har många visningar/besökare. Du har också fler annonsörer per annonsutrymme.

2. Finns det statistik/erfarenhet kring att roterande/växlande annonser påverkar inäkterna i positiv eller negativ riktning?

Hmmm, kanske inte blev så mycket klarare ändå...
Oläst 2013-01-08, 10:42 #4
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

1. Tror annonsörerna uppskattar detta, jag erbjuder "kunder" att välja X visningar per session/ip per X timmar så att man hindrar i teorin att en person trycker på F5 konstant och konsumera upp en annonsörs visnings pott. Sen erbjuder också ifall annonsören endast vill visa för webbläsare med vissa useragents krav som sv-se etc.
"Mozilla/5.0 (X11; U; Linux x86_64; sv-SE; rv:1.9.1.16) Gecko/20120714 Iceweasel/3.5.16 (like Firefox/3.5.16)"

2. Har inga siffror på om det ökar konvertering etc, men det är nog hälsosamt att ha lite roterande då personer har olika intressen och vad de kan nappa på för banners.
Oläst 2013-01-08, 11:21 #5
Medlem

Medlem

Tack igen, låter bra det. Då är jag inte helt ute och cyklar . Man läser ju ofta att "CPM-priset bör/ska vara lägre på forum/communityn och det kan jag helt hålla med om med statiska annonser, då ska det vara en stor skillnad. Men om man roterar dem borde man kunna hålla priset upp hyffsat i alla fall.

Kör du något speciellt 3:e parts system för administrationen av CPM annonserna eller har något att rekomendera? Det jag har idag kan inte styras på så många sätt som du beskriver, jag kan bara lägga in flera annonser på varje annonsplats och sedan så roterar de till synes slumpmässigt vid varje ny sidladdning. Jag kan även lägga in hur många visningar som ska göras innan annonsen inaktiveras och/eller start och slutdatum.
Oläst 2013-01-08, 11:57 #6
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Jag använder egenhostad openx, men finns version som är hostad av dem också.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017