FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du tror att det är bra för dig i framtiden så låt kunden ha rätt.
Om du tror att det inte kommer att påverka dig eller att du gör en oacceptabel förlust så låt kunden klaga till ARN. Kunden har skyldigheter och det kommer de högst troligt att få besked på av ARN. Från konsumentverket: http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...distanshandel/ När du inte har ångerrätt Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt. inkvartering transporter servering, catering eller liknande kultur-, idrottsevenemang eller liknande livsmedel tidningar vadhållning plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hur mycket förlorar ni på produkterna? Jag hade mejlat kunden och sagt att de får stå för frakt och sedan skicka tillbaka 2 produkter i välpaketerat paket. Det kommer säkert sluta med att kunden inte "orkar" fixa allt och behåller produkterna. Ur den synpunkten så har ni varit tillmötesgående och kunden kan inte klaga på något. Jag vet inte vilken sida ni driver, men det kanske kan finnas en "fyndhörna" där när ni säljer saker som kunderna har ångrat sig. Du har kanske en köpare på kundens produkter som ngn annan gillar
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Även om man naturligtvis bör utgå från att göra alla kunder nöjda så har även Bara_jag en viktig poäng. När det handlar om vanlig andrahandsförsäljning idag så är priset det främsta konkurrensmedlet. Alla kostnader man har landar naturligtvis i slutändan på priserna. En del företag, t.ex. Swebus, har tidigare varit generösa med gratis avbokningar trots att det inte finns något lagstadgat krav. Det har alltså endast handlat om att göra kunderna nöjda och glada. Det normala nu är dock att man istället lägger dessa priser på biljetten om man vill ha denna möjlighet, allt för att hålla nere priserna. Det är konsumenterna själva som tvingar fram denna utveckling men som företag måste man anpassa sig till verkligheten; det går sällan att skapa sin egen verklighet, åtminstone inte som en liten aktör.
Oavsett vilken väg man väljer så måste man vara tydlig med vad som gäller och det kan också straffa sig att behandla kunder olika.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vi valde att inte gå med på kundens villkor.
- Jag har jobbat väldigt länge inom försäljning framförallt mot privatpersoner, och som någon annan nämnde här så är inte alltid kunder återkommande. Att vara mer tydlig tror jag blir svårt då vår sida är väldigt enkel och bekväm enligt majoriteten av kunder som vi gör undersökningar mot, detta kan låta väldigt hemskt. Jag har handlat från butiker där jag har tyckt att de är idioter och inte tar hand om sina kunder, lik förbannat har man ändå handlat där igen, exempelvis Gymgrossisten ![]() Det var iaf det beslutet vi tog och kunden verkade gilla läget. Sen förstår jag hur ni resonerar majoriteten av Er. Och givetvis är vi en generös butik. Det tror jag några på detta forum kan intyga, bla jonssondesign ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag tycker det är viktigt att man väljer vilken slags e butik man vill vara.
Antingen är man generös i sina villkor, men då lägger man på kostnaderna för svinnet på kunderna eller så kör man ett billigare pris och håller stenhårt på villkoren. Sen är det upp till kunden att välja, vilket man föredrar. Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
I det här fallet ligger det ju på kundens ansvar att bestämma sig innan ordern läggs om det är kundanpassade varor. Dock får man nog avgöra från fall till fall hur mycket man kan gå med på kundens begäran. Jag brukar tänka att man får ta halva kostnaden var om man inte är helt överrens.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|