Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dilemma med en kund

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-09, 11:47 #11
Bara jags avatar
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Bara jag Bara jag är inte uppkopplad
Medlem
Bara jags avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 257
Om du tror att det är bra för dig i framtiden så låt kunden ha rätt.

Om du tror att det inte kommer att påverka dig eller att du gör en oacceptabel förlust så låt kunden klaga till ARN. Kunden har skyldigheter och det kommer de högst troligt att få besked på av ARN.

Från konsumentverket:
http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...distanshandel/

När du inte har ångerrätt

Det är viktigt att komma ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. Det finns vissa undantag. För att undantagen ska gälla måste säljaren informera dig om dem både före och efter köp. När du till exempel köper följande varor och tjänster på distans har du inte ångerrätt.

inkvartering
transporter
servering, catering eller liknande
kultur-, idrottsevenemang eller liknande
livsmedel
tidningar
vadhållning
plomberade cd-skivor, datorprogram och liknande om plomberingen har brutits

Om en vara tillverkas speciellt efter dina önskemål, kan du och säljaren komma överens om att ångerrätten inte gäller. För andra varor har säljaren ingen rätt att förhandla bort ångerrätten.
Bara jag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 11:59 #12
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Hur mycket förlorar ni på produkterna? Jag hade mejlat kunden och sagt att de får stå för frakt och sedan skicka tillbaka 2 produkter i välpaketerat paket. Det kommer säkert sluta med att kunden inte "orkar" fixa allt och behåller produkterna. Ur den synpunkten så har ni varit tillmötesgående och kunden kan inte klaga på något. Jag vet inte vilken sida ni driver, men det kanske kan finnas en "fyndhörna" där när ni säljer saker som kunderna har ångrat sig. Du har kanske en köpare på kundens produkter som ngn annan gillar
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 12:03 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Även om man naturligtvis bör utgå från att göra alla kunder nöjda så har även Bara_jag en viktig poäng. När det handlar om vanlig andrahandsförsäljning idag så är priset det främsta konkurrensmedlet. Alla kostnader man har landar naturligtvis i slutändan på priserna. En del företag, t.ex. Swebus, har tidigare varit generösa med gratis avbokningar trots att det inte finns något lagstadgat krav. Det har alltså endast handlat om att göra kunderna nöjda och glada. Det normala nu är dock att man istället lägger dessa priser på biljetten om man vill ha denna möjlighet, allt för att hålla nere priserna. Det är konsumenterna själva som tvingar fram denna utveckling men som företag måste man anpassa sig till verkligheten; det går sällan att skapa sin egen verklighet, åtminstone inte som en liten aktör.

Oavsett vilken väg man väljer så måste man vara tydlig med vad som gäller och det kan också straffa sig att behandla kunder olika.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-09, 15:34 #14
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Vi valde att inte gå med på kundens villkor.
- Jag har jobbat väldigt länge inom försäljning framförallt mot privatpersoner, och som någon annan nämnde här så är inte alltid kunder återkommande. Att vara mer tydlig tror jag blir svårt då vår sida är väldigt enkel och bekväm enligt majoriteten av kunder som vi gör undersökningar mot, detta kan låta väldigt hemskt.

Jag har handlat från butiker där jag har tyckt att de är idioter och inte tar hand om sina kunder, lik förbannat har man ändå handlat där igen, exempelvis Gymgrossisten

Det var iaf det beslutet vi tog och kunden verkade gilla läget. Sen förstår jag hur ni resonerar majoriteten av Er. Och givetvis är vi en generös butik. Det tror jag några på detta forum kan intyga, bla jonssondesign
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-01, 05:52 #15
OmurBalsever OmurBalsever är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 36
OmurBalsever OmurBalsever är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2012
Inlägg: 36
Jag tycker det är viktigt att man väljer vilken slags e butik man vill vara.
Antingen är man generös i sina villkor, men då lägger man på kostnaderna för svinnet på kunderna eller så kör man ett billigare pris och håller stenhårt på villkoren.

Sen är det upp till kunden att välja, vilket man föredrar.
Man kan inte ha kakan och äta den samtidigt.
OmurBalsever är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-01, 15:11 #16
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
I det här fallet ligger det ju på kundens ansvar att bestämma sig innan ordern läggs om det är kundanpassade varor. Dock får man nog avgöra från fall till fall hur mycket man kan gå med på kundens begäran. Jag brukar tänka att man får ta halva kostnaden var om man inte är helt överrens.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017