FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej! Får man länka från engelska domäner till svenska domäner? Kan man bli straffad?
Vore tacksam för svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Straffad blir man nog bara om man uppfattas göra generella "fel", som ändå skulle relatera i ett penalty. Exempelvis överdrivet antal länkar eller spammande av nyckelord (anchor text links) etc. Däremot är min högst personliga erfarenhet (har haft engelsk och svenskspråkiga sajter i femton år) att det funkar ganska illa SEO-mässigt. Jag försöker undvika det. I varje fall om sajterna inte har ett väldigt likartat tema. Undantaget är om två sajter handlar om samma sak, fast är på olika språk. Då kan man givetvis göra länkar som detta exempel: 1. About turtles in Swedish 2. Om Sköldpaddor på engelska
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det borde vara naturligare att en svensk sajt länkar till en engelsk än vice versa. Detta eftersom ca: 70% av svenskarna förstår engelska medan uppskattningsvis 0,5% av de engelsktalande förstår svenska.
Med det vill jag visa att trovärdigheten på en länk från eng->sve är mindre än tvärt om. Därmed inte sagt att Google skulle tänka så, det låter bara logiskt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nja, det finns olika trick att använda för att tillgodogöra all länkkraft från engelska sidor och klarar en manual review.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Får... det är klart man får. Håll användarens intresse i fokus så kommer du inte bli straffad av G för det. Är det länkar från relaterade sajter, där länken är till för att användaren ska få mervärde så är det vettigt. Är det länkar till svenska sajter på sidor där det bara är engelska besökare, så är det inte något som engelska besökare kommer ha fördel av om det inte är en "väl språk" variant osv.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|