Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Responsive webdesign

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-05, 08:21 #21
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Ja, om du gör någon form av trafikanalys på din sajt så missar du de där miljarderna som inte besöker din sajt.
Bra argumenterat, där dödade du all diskussion

Jag menar att om du testar och analyserar befintlig trafik så säger det ju inget om vad användarna saknar, inte hittar eller om de inte går in alls på siten via mobilen eftersom de inte tror / tycker att det ger en bra upplevelse.

Hur delar du in användarna i dessa fack? Kikar du på upplösning? Enhet? Browser? OS? Var drar du gränsen för vilka som får hamna på den mobila siten?

Jag tycker det är farligt att skapa den uppdelningen. Vi borde inte prata om en "mobil webb" och en "vanlig webb", det borde handla om en web. Punkt. Oavsett enhet eller kontext. Allt annat är farligt och kommer att låsa in oss i framtiden.

Vill du ha en extremt välpolerad upplevelse för en specifik enhet - gör en app.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 11:57 #22
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Vill du ha en extremt välpolerad upplevelse för en specifik enhet - gör en app.
Där har du en bra utgångspunkt. Som leder fram till 2 andra faktorer:

1.) Resurser. Att skapa en hyfsat polerad mobil-sajt istället för en app kräver mindre spetskompetens, är lättare att underhålla och kräver mindre planering eftersom du säkert kan göra kontinuerligt förbättringsarbete som går ut direkt.
2.) Om du har väldigt mycket trafik från vissa typer av mobila enheter - kan du räkna med att de laddar ner din applikation bara du pushar för den eller kommer du alltid att ha en betydande andel som inte vill ladda ner den? I min mening så gäller ALLTID det senare. Du kommer aldrig få 99% nedladdnings-andel - oavsett hur bra din app är. Med betydande trafik till sajten från vissa typer av annorlunda enheter blir det då per automatik nödvändigt att skapa en bra polerad användarupplevelse för detta. Ska det göras bra och omfattande är oftast en mobil-sajt optimalt för både ROI och användarupplevelse.

Att analysera existerande trafik är lättast men säger inte allt givetvis. Men prio #1 för förbättringsarbete av din sajt borde alltid vara att ta hand om de besökarna du har. Har du ingen betydande trafik måste du gissa dig fram eller göra andra typer av undersökningar. Men har du trafik har du en besökarbas där du kan göra riktiga och betydande analyser. I dessa tider har du också, med största sannolikhet, en betydande andel besökare från tablets och telefoner som du faktiskt kan analysera och få fram hårda beteende-data av. Även om de vänder efter första requesten så har du något att utgå ifrån och testa dig fram att förbättra. Du kan testa responsive ... du kan testa mobil-sajt ... du kan testa konvertering i app-downloads. Se till att fånga upp relevant interaktions-statistik så ser du exakt hur mycket det hjälper för att öka konverteringar, time spent eller återkommande besökare.

Sedan kanske du kan börja förbättra upplevelsen för kylskåps-browsers som du inte ens kan analysera (överdrift, men jag hoppas poängen går fram).

Om 5 år kanske du behöver optimera för TV-apparater också. Men i nuläget finns 3 typer av viktiga enheter för att täcka marknaden för de flesta sajter - mobil, tablet och dator. För anpassade sajter kan responsive fortfarande vara väldgt väldigt nyttigt. T ex för att säkra effektiv layout mellan olika upplösningar. Men när man får andra typer av input, väldigt annorlunda hårdvaru-kapacitet, annat användarbeteende osv osv att ta hänsyn till på samma gång - då blir responsive väldigt tidsödande och komplicerat med väldigt mycket javascript-hantering.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 12:53 #23
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Syke Visa inlägg
Bra argumenterat, där dödade du all diskussion

Hur delar du in användarna i dessa fack? Kikar du på upplösning? Enhet? Browser? OS? Var drar du gränsen för vilka som får hamna på den mobila siten?
.
Rent specifikt kan man ju kolla user-agent mot Wurfl databas eller motsvarande lösning för att identifiera requesten som "mobil".
En lösning som är ganska praktisk är att om man tror att requesten är en mobil dito så visar man en länk till mobilsiten på desktop siten. Denna desktop site kan ju mycket väl vara responsiv i sin helhet men för att ytterligare förbättra mobila användares upplevelse så finns en mobil variant som ett alternativ.

Jag håller annars med dig ut ett "teoretiskt" perspektiv.
I normalfallet skulle jag själv göra egna webbar med ett responsive "mobile first" angreppssätt. Dvs layouten m.m optimerat för låga skärmupplösningar för att få rena, enkla gränssnitt. Och där man eventuellt lägger på max 1 style / funktion för skärmupplösningar större än 500 pixlar eller nåt..

Dock i "praktiken" med projekt med många möjliga funktionella/design krav skulle jag göra en separat mobilsite bl.a för att underhåll tenderar att bli för komplext och för att det är svårt att optimera laddtider för statiska resurser
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 13:35 #24
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av danjel Visa inlägg
Rent specifikt kan man ju kolla user-agent mot Wurfl databas eller motsvarande lösning för att identifiera requesten som "mobil".
En lösning som är ganska praktisk är att om man tror att requesten är en mobil dito så visar man en länk till mobilsiten på desktop siten. Denna desktop site kan ju mycket väl vara responsiv i sin helhet men för att ytterligare förbättra mobila användares upplevelse så finns en mobil variant som ett alternativ.

Jag håller annars med dig ut ett "teoretiskt" perspektiv.
I normalfallet skulle jag själv göra egna webbar med ett responsive "mobile first" angreppssätt. Dvs layouten m.m optimerat för låga skärmupplösningar för att få rena, enkla gränssnitt. Och där man eventuellt lägger på max 1 style / funktion för skärmupplösningar större än 500 pixlar eller nåt..

Dock i "praktiken" med projekt med många möjliga funktionella/design krav skulle jag göra en separat mobilsite bl.a för att underhåll tenderar att bli för komplext och för att det är svårt att optimera laddtider för statiska resurser
Men indelningen rent praktiskt, hur går den till? Vad räknas som en mobil användare i dagens läge? Är det allt annat än stationär dator? Eller är det bara smartphones? Jag undrar mest bara hur ni resonerar i frågan.. Själv har jag otroligt svårt att komma på var jag skulle kunna tänkas dra linjen mellan mobila användare och övriga.

Personligen tycker jag det verkar jobbigare att underhålla flera olika siter än en som fungerar i alla enheter. Om man alltid optimerar resurser och tänker content first lär man inte ha några prestandaproblem oavsett enhet.

Designkrav må man ha, men här har vi ju haft ett ganska felaktigt tänk genom åren. Någon gång för länge sedan slutade man tänka på webben som det flexibla media den är och istället började man tänka på den som ett tryckt media där designen är statisk och man ville ha pixelperfekta siter utefter skisser.

Jag anser att appar är till för speciella upplevelser i specifika enheter, tänk istället för kampanjsiter eller något med ett extremt smalt användningsområde och att användarna sedan kan skickas till den responsiva siten från appen.

Senast redigerad av Syke den 2012-11-05 klockan 13:46
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-05, 13:45 #25
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Där har du en bra utgångspunkt. Som leder fram till 2 andra faktorer:

1.) Resurser. Att skapa en hyfsat polerad mobil-sajt istället för en app kräver mindre spetskompetens, är lättare att underhålla och kräver mindre planering eftersom du säkert kan göra kontinuerligt förbättringsarbete som går ut direkt.
Ok, om du pratar om väldigt smala användningsområden, t.ex. kampanjsiter etc. så kan jag gå med på att det är smidigare än att göra en app, men du får fortfarande långt ifrån den mjuka och välpolerade upplevelsen i en mobilsajt vs. app.

Citat:
2.) Om du har väldigt mycket trafik från vissa typer av mobila enheter - kan du räkna med att de laddar ner din applikation bara du pushar för den eller kommer du alltid att ha en betydande andel som inte vill ladda ner den? I min mening så gäller ALLTID det senare. Du kommer aldrig få 99% nedladdnings-andel - oavsett hur bra din app är. Med betydande trafik till sajten från vissa typer av annorlunda enheter blir det då per automatik nödvändigt att skapa en bra polerad användarupplevelse för detta. Ska det göras bra och omfattande är oftast en mobil-sajt optimalt för både ROI och användarupplevelse.

Att analysera existerande trafik är lättast men säger inte allt givetvis. Men prio #1 för förbättringsarbete av din sajt borde alltid vara att ta hand om de besökarna du har. Har du ingen betydande trafik måste du gissa dig fram eller göra andra typer av undersökningar. Men har du trafik har du en besökarbas där du kan göra riktiga och betydande analyser. I dessa tider har du också, med största sannolikhet, en betydande andel besökare från tablets och telefoner som du faktiskt kan analysera och få fram hårda beteende-data av. Även om de vänder efter första requesten så har du något att utgå ifrån och testa dig fram att förbättra. Du kan testa responsive ... du kan testa mobil-sajt ... du kan testa konvertering i app-downloads. Se till att fånga upp relevant interaktions-statistik så ser du exakt hur mycket det hjälper för att öka konverteringar, time spent eller återkommande besökare.

Sedan kanske du kan börja förbättra upplevelsen för kylskåps-browsers som du inte ens kan analysera (överdrift, men jag hoppas poängen går fram).

Om 5 år kanske du behöver optimera för TV-apparater också. Men i nuläget finns 3 typer av viktiga enheter för att täcka marknaden för de flesta sajter - mobil, tablet och dator. För anpassade sajter kan responsive fortfarande vara väldgt väldigt nyttigt. T ex för att säkra effektiv layout mellan olika upplösningar. Men när man får andra typer av input, väldigt annorlunda hårdvaru-kapacitet, annat användarbeteende osv osv att ta hänsyn till på samma gång - då blir responsive väldigt tidsödande och komplicerat med väldigt mycket javascript-hantering.
Jag förstår vad du menar, men blir inte det här tänket lite bakvänt? Att göra en site som riktar sig mot en viss typ av enhet och ett visst typ av beteende och sedan behöva ändra denna site allt eftersom det kommer nya enheter eller beteenden och samtidigt utveckla och underhålla en hel site som ska fungera för alla andra enheter (enheter som närmar sig varandra allt mer) måste ju kosta mer än att underhålla en site som fungerar i alla enheter? Dessutom kanske det kommer ytterligare en ny, häftig enhet som du måste utveckla ytterligare en separat site för... då har du helt plötsligt tre separata siter att underhålla.

Vad gör du när det kommer touch på stationära datorer t.ex.? Då kommer du ju ändå att behöva implementera det stödet på samma sätt som du gjort på mobilsiten.

Om man alltid tänker content first och optimerar sidan för att ladda så snabbt som möjligt och använder sig av feature detection för ex. touchstöd spelar det inte någon roll vilken enhet besökaren kommer in på.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 15:52 #26
niklas_SWEDs avatar
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
niklas_SWEDs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
Oj var många som skrev i denna tråden jag skapade... Nu är det så att över 30% använder mobilen vid besök av min sajt, vad bör jag göra för att behålla besökarna bäst? i dagsläget så är inte min sajt optimal för mobiltelefoner, eller det blir ett jäkla scrollande hit- och dit... bör jag skapa en subdomän för mobila enheter?
niklas_SWED är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-08, 17:37 #27
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Ser ut som om nån annan skapade tråden... aja.

Hur du skall göra beror ju helt på resurser och hur mycket jobb man vill lägga ner. Är sidan hyfsat uppbyggd kan det ju räcka att göra olika css regler beroende på upplösning hos klienten. Men som sagt beror ju helt på hur sidan i sig är uppbyggd. Har du något exempel?
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-13, 10:16 #28
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Själv tycker jag att responsiv design är en självklarhet nu för tiden.

Däremot förutsätter det att man gjort det ordentligt och riktigt bra. Man vill, som ni säger, inte tappa väsentligt innehåll och även hålla designen snygg.

Det skall bli spännande att se hur det utvecklar sig. Det verkar hittills inte vara speciellt brett utspritt.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-13, 12:00 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av StefanW Visa inlägg
Själv tycker jag att responsiv design är en självklarhet nu för tiden.

Däremot förutsätter det att man gjort det ordentligt och riktigt bra. Man vill, som ni säger, inte tappa väsentligt innehåll och även hålla designen snygg.

Det skall bli spännande att se hur det utvecklar sig. Det verkar hittills inte vara speciellt brett utspritt.
Säger du inte emot dig själv nu? Det är en självklarhet men inte särskilt utbrett?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-13, 12:12 #30
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Säger du inte emot dig själv nu? Det är en självklarhet men inte särskilt utbrett?
Hur tänkte du nu? Det gör jag väl inte alls?

Jag anser att det är en självklarhet att man bör bygga sin webbplats i responsiv design.

Men tyvärr verkar det inte vara alltför utbrett ännu.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017